Artykuł sponsorowany Podstawowe sposoby obróbki metali w warsztacie samochodowym.

Podstawowe sposoby obróbki metali w warsztacie samochodowym.

Elementy z metali otaczają nas wokół. Są stosowane w różnego rodzaju urządzeniach, motoryzacji czy konstrukcjach. Często nie są do końca widoczne, gdyż zakrywa je obudowa. Z kolei często są też składową częścią większych elementów i nie są postrzegane jako pojedyncze elementy. Warto zatem poznać podstawowe sposoby obróbki metali gwarantujące wykonanie usług na najwyższym poziomie

Podstawowe sposoby obróbki metali, dostępne w technologiach obsługiwanych przez warsztaty naprawcze i produkcyjne to:

  • Gięcie i cięcie
  • Spajanie
  • Frezowanie i toczenie
  • Szlifowanie
  • Obróbka cieplna i chemiczna.

Cięcie karoserii specjalistycznym sprzętem

Jednym z podstawowych metod obróbki metalu jest gięcie kształtowników konstrukcyjnych lub blach za pomocą prasy hydraulicznej o wielkim, co najmniej kilkudziesięciotonowym nacisku. W podobny sposób, na prasie, prostowane są w miejscu przegięcia, elementy skrzywione w trakcie eksploatacji (kolizja, wypadek samochodowy). W przypadku napraw aut powypadkowych, jak wyjaśnia Paweł Antoszewski z firmy Warsztat Jacka często potrzeba dokonać również cięć karoserii. Wykonuje się je szlifierkami prostymi i ukośnicami,  palnikiem gazowym lub wycinarką plazmową.

Przygotowane elementy stalowe trzeba ze sobą odpowiednio połączyć. Służą do tego celu takie sposoby jak skręcanie na śruby, nitowanie czy spawanie. To ostatnie jest metodą najmocniejszą, wymaga jednak specjalistycznego sprzętu spawalniczego i wysokich umiejętności. Metale nierdzewne oraz kolorowe wymagają specjalnych technik spawania i nowoczesnych spawarek, dlatego tylko profesjonalny warsztat samochodowy świadczy np. usługi spawania aluminium.

Obróbka metali pozwala na regenerację uszkodzonych elementów

Przy remoncie aut często stosowaną obróbką metali jest frezowanie, toczenie (celem regeneracji kół zębatych, wałów czy tulejek). Często stosuje się też dorabianie różnych części wg wzoru z materiału surowego. Wymaga to posiadania profesjonalnych, ciężkich i dokładnych urządzeń do obróbki tocznej oraz doświadczonej ręki operatora, co z kolei wpływa na korzystniejsze rozliczenie usługi naprawy auta, nierzadko przywracając do życia auta, które z racji stworzenia części, które niebędących już w obiegu.

Szlifowanie bez niego niczego się nie naprawi

Obrobione części poddaje się szlifowaniu wykańczającemu, aby nadać ostateczny kształtu i gładką powierzchnię elementów współpracujących ślizgowo. Szlifuje się wałki, tryby, a także głowice, zawory silnikowe czy też ich gniazda, celem poprawy przylegania i szczelności Wały korbowe poddaje się bardzo dokładnej obróbce szlifierskiej z zachowaniem ustalanego wymiaru naprawczego oraz osiowości wału.

Elementy bardzo obciążone, takie jak czopy wałów, czy koła zębate koniecznie należy poddać obróbce utwardzającej poprzez hartowanie, azotowanie czy nawęglanie. Często robi się to na zasadzie podwykonawstwa w wyspecjalizowanych, profesjonalnych zakładach.

Warsztat samochodowy, który chce wykonywać usługi na najwyższym poziomie, nie powinien, jak widzimy szczędzić pieniędzy na wyposażenie, to one decyduje niejednokrotnie o usunięciu awarii, dlatego warto przyjrzeć się miejscom, gdzie zamierzamy naprawić nasz samochód.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas