Artykuł sponsorowany Jak podnieść kompetencje językowe pracowników?

Jak podnieść kompetencje językowe pracowników?

Funkcjonowanie we współczesnym świecie coraz częściej wymaga dobrej znajomości języków obcych. Przydają się one zarówno przy kontaktach podczas wyjazdów zagranicznych, jak i w czasie pracy, zwłaszcza w firmach współpracujących z kontrahentami pochodzącymi z innych krajów. Poziom kompetencji językowych pracowników można znacznie podnieść i dostosować do potrzeb firmy dzięki skorzystaniu z oferty profesjonalnej szkoły językowej.

Dlaczego poziom kompetencji językowych pracowników ma tak duże znaczenie? 

Biegłe posługiwanie się językiem obcym jest ważną umiejętnością pomagającą zarówno w kontaktach towarzyskich i życiu prywatnym, jak i w wykonywaniu obowiązków służbowych. Znajomość języków przydaje się na co dzień, dając możliwość zapoznawania się z kulturą – literaturą czy filmami – oraz śledzenia najnowszych trendów w nauce, modzie bądź sporcie. Będzie to ważne szczególnie w przypadku języków zaliczanych do ogólnoświatowych, takich jak angielski, hiszpański czy francuski – a także języków, które są używane w krajach o bardzo silnych wpływach gospodarczych i kulturowych w naszym regionie, takich jak język niemiecki. Języki obce są nieodzowne podczas pracy w firmach międzynarodowych, ponieważ umożliwiają sprawną komunikację, zwłaszcza że część dokumentów i informacji jest coraz częściej dostępna tylko w formie  obcojęzycznej. Znajomość języka obcego pozwala też na osobiste kontakty z osobami zatrudnionymi w innych oddziałach firmy – zauważa specjalista z firmy Ling Partner, która prowadzi szkołę językową i zajmuje się obsługą klientów biznesowych w zakresie szkoleń i tłumaczeń.

Dobra znajomość języka obcego jest zwykle jednym z podstawowych wymagań w przypadku firm międzynarodowych, przedsiębiorstw współpracujących z zagranicznymi partnerami lub obsługujących zagraniczne rynki, czy to prowadzących działalność na terenie innych państw, czy jedynie tworzących w kraju zaplecze do takich działań. Wymagania językowe są w wielu przypadkach stawiane już na etapie rekrutacji, w innych sytuacjach potrzeba taka pojawia się w związku z rozwojem firmy czy awansem pracownika, który ma być skierowany do zadań wymagających podwyższonych kompetencji językowych. Zdarza się także, że osoby, które znają język, dawno się nim nie posługiwały, co sprawiło, że utraciły swobodę w jego używaniu. Część pracowników mogła też przeceniać swoje zdolności językowe, które nie zostały zweryfikowane ani na etapie przyjmowania ich do pracy, ani podczas wykonywania dotychczasowych obowiązków. W przypadku osób o wysokich kompetencjach w innych obszarach rezygnowanie z nich tylko z powodu braków językowych byłoby z punktu widzenia interesów firmy zupełnie nieracjonalne, o wiele lepszym pomysłem jest skorzystanie z kursów językowych – zarówno w postaci szkoleń ogólnodostępnych, jak i przygotowywanych specjalnie dla konkretnej firmy.

Warto też pamiętać, że przedsiębiorstwa działające w różnych branżach często wymagają dobrej znajomości języka specjalistycznego. Najczęściej dotyczy to stosowania słownictwa fachowego charakterystycznego dla danej dziedziny. Kursy językowe mogą w takim przypadku nie tylko ułatwić poznawanie odpowiednich obcojęzycznych określeń, ale także pozwolić na późniejsze samodzielne zapoznawanie się z literaturą fachową, najnowszymi rozwiązaniami stosowanymi w branży, ale też swobodny udział w targach, szkoleniach lub podobnych wydarzeniach. 

Skuteczne sposoby na podnoszenie kompetencji językowych pracowników

Wyrównanie, podniesienie i rozwój kompetencji językowych pracowników może odbywać się na różne sposoby. W przypadku niewielkiej liczby osób znajdujących się na bardzo różnych poziomach zaawansowania najlepszym rozwiązaniem będzie zazwyczaj skorzystanie z oferty renomowanej szkoły organizującej otwarte kursy językowe. Jeżeli osób, które mają poszerzać swoją wiedzę i zdobywać nowe umiejętności jest więcej, bardziej korzystne może okazać się zorganizowanie szkoleń zamkniętych, w tym odbywających się w siedzibie firmy, co ułatwia dopasowanie terminów i najczęściej jest dużym ułatwieniem dla samych zainteresowanych. Podobna sytuacja będzie miała miejsce wówczas, gdy osób mających wziąć udział w kursie jest wprawdzie nieco mniej, jednak reprezentują one zbliżony poziom, jeśli chodzi o opanowanie języka.

Kluczem do sukcesu przy poprawianiu poziomu opanowania języka obcego przez pracowników będzie dobre dopasowanie poziomu zajęć do posiadanych już kompetencji językowych. Ważne więc będzie rzetelne ustalenie poziomu poszczególnych osób i skierowanie ich do odpowiednich grup albo przy mniejszej liczbie zainteresowanych przygotowanie programu zajęć adekwatnego do potrzeb edukacyjnych uczestników. Doświadczona szkoła językowa zajmującą się szkoleniami tego rodzaju będzie też pamiętała o uwzględnieniu faktu, że nauka jest częścią aktywności zawodowej uczestników i zwróci uwagę na konieczność dopasowania intensywności zajęć do specyfiki wykonywanej przez uczestników pracy, która może się wiązać np. z okresowym zwiększaniem się ilości obowiązków czy ograniczeniami czasowymi wynikającymi choćby z konieczności wyjazdów służbowych. 

Udział w szkoleniach językowych organizowanych dla pracowników nie tylko oferuje korzyści w postaci zdobycia przez nich bardzo wymiernych umiejętności, ale także działa jako element motywacyjny. Kurs podnoszący kompetencje językowe może stać się składnikiem pakietu oferującego rozwój osobisty i możliwość zdobywania nowych doświadczeń. Jednocześnie lepsze opanowanie języka będzie korzyścią, którą pracownicy mogą wykorzystywać, nie tylko działając dla dobra firmy, ale również w życiu prywatnym.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas