Artykuł sponsorowany Wyważenie kół – dlaczego jest konieczne?

Wyważenie kół – dlaczego jest konieczne?

W przypadku fabrycznie nowych samochodów opony są wyważane w fabryce. Procedura wyważania jest również obligatoryjna w przypadku wymiany  opon w salonie lub warsztacie samochodowym oraz w przypadku demontażu felgi i jej ponownej instalacji, np. w celu załatania nieszczelności. Sprawdźmy, które objawy wskazują na nieprawidłowe wyważenie opony i w jaki sposób należy przeprowadzić tę procedurę.

Kiedy należy wyważyć opony?

Producenci aut nie uwzględniają wyważania opon w harmonogramie przeglądów. Mechanik samochodowy może zalecić wyważenie opon w ramach konserwacji zapobiegawczej lub gdy kierowca zgłasza problem odczuwalnych wibracji w czasie jazdy przy prędkości autostradowej.

Wyważenie kół to procedura mająca na celu równomierny rozkład masy felgi i opony w taki sposób, aby masa koła została rozłożona proporcjonalnie wokół środka obrotu. Nawet niewielkie dysproporcje wagi mogą okazać się znaczące, jeżeli w grę wchodzą wysokie prędkości.

Jakie są oznaki niewyważenia opon?

Najczęstszym objawem niewyważonej opony są wibracje przy prędkościach przekraczających 80 km/h. Oczywiście istnieje wiele problemów, które mogą powodować wibracje w samochodzie, w tym wadliwe osie czy niesprawne zawieszenia, ale pierwszym tropem są właśnie opony.

Uwaga! Jeżeli podczas jazdy wibracje nie są odczuwalne, ale można je wyczuć podczas hamowania, istnieje prawdopodobieństwo, że winę ponoszą niesprawne tarcze hamulcowe. Zdiagnozowanie problemu wymaga interwencji profesjonalnego serwisanta, który przeprowadzi niezbędne prace kontrolne i zweryfikuje stan ogumienia.

Jak mechanicy wyważają opony?

W celu precyzyjnego wyważenia opony profesjonalni serwisanci, np. z Cider Gum, używają wyważarki do opon. Zamontowane koło jest pompowane do określonego ciśnienia powietrza i mocowane na wale wyważarki. Maszyna kręci kołem przez kilka sekund, zatrzymuje się, a następnie oblicza i pokazuje na ekranie, ile gramów należy dodać i gdzie umieścić odważniki.

W przypadku auta starszego lub powypadkowego, w którym – mimo prawidłowego wyważenia felg – występują wibracje, konieczne jest doważanie niwelujące niewyważenie rotujących elementów. Procedura doważania kół wymaga dużej wprawy i doświadczenia, dlatego warto powierzyć jej realizację profesjonalnemu serwisowi.

W przypadku wystąpienia problemu z wibracjami, wszystkie cztery opony są wyważane w tym samym czasie. W przypadkach, gdy naprawa dotyczy tylko jednej przebitej opony, procedura wyważenia ogranicza się tylko do niej.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas