Materiał Partnera Spadek osiągów i zwiększenie spalania? Sprawdź, o czym mogą świadczy takie objawy!

Spadek osiągów i zwiększenie spalania? Sprawdź, o czym mogą świadczy takie objawy!

Jeżeli z naszym silnikiem wszystko jest w porządku, to po wciśnięciu pedału gazu samochód zaczyna przyspieszać, a spalanie mieszanki wzrasta. Zupełnie inaczej sprawa wygląda wtedy, kiedy okazuje się, że jednostka napędowa straciła swoją dynamikę, a na stacji benzynowej musimy gościć znacznie częściej niż dotychczas. Objawy tego typu są niestety dość niejednoznaczne i mogą sugerować wiele różnorodnych awarii. Z jakimi z nich można spotkać się najczęściej?

Co mogło ulec uszkodzeniu?

Opisane wyżej symptomy powinny zwrócić uwagę przede wszystkim na poprawność funkcjonowania układu wtryskowego. Jeżeli któryś z wtryskiwaczy nie rozpyla paliwa, a dostarcza je do komór spalania w postaci ciekłej, to w zdecydowanej większości przypadków można spotkać się z całkowitym odłączeniem jednego z cylindrów. Jednostka napędowa siłą rzeczy staje się nie tylko mniej dynamiczna, ale także mniej ekonomiczna. Pozostałości paliwa zostają po prostu usunięte poprzez układ wydechowy, a komputer pokładowy interpretuje zebrane dane jako zwyczajny wzrost spalania.

Sytuacja taka jest niezwykle niebezpieczna, ponieważ w skrajnych przypadkach może dojść do zalania silnika paliwem. Koszty naprawy sięgają wtedy od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Doświadczeni mechanicy podkreślają, że winę za wystąpienie charakterystycznych objawów może ponosić także wadliwie działający układ recyrkulacji spalin, czyli EGR. Jego awaria sprawia, że spaliny zaczynają cofać się do silnika, co osłabia moc nawet o 50%. Jednostka napędowa zaczyna pracować w trybie awaryjnym – a to bezpośrednio przekłada się na wyraźny wzrost spalania. Co jeszcze warto wiedzieć?

Jak ustalić przyczynę awarii?

Jednoznaczne ustalenie przyczyn awarii z pewnością nie należy do zadań prostych. Najgorszą możliwą do podjęcia decyzją jest próba samodzielnego poradzenia sobie z problemem na podstawie przeczucia lub domysłów. Dlaczego? Jak to zwykle w przypadku samochodów bywa, chodzi o koszty. Jeżeli właściciel auta zacznie od regeneracji wtryskiwaczy, to czeka go wydatek od 2000 do 2500 zł. Jeśli zdecyduje się na wymianę elementów, to może się zdarzyć, że koszty zakupu nowych części będą większe od realnej wartości pojazdu.

Dla porównania – rzetelna naprawa zaworu EGR to jedynie 500-700 zł. Dlatego też, aby nie narażać się na zupełnie niepotrzebne w tym przypadku nerwy oraz wydatki, kwestię zlokalizowania konkretnej przyczyny niewłaściwego działania silnika, warto powierzyć specjalistom z warsztatu Roban Auto Service. Niezwykle pomocne okazuje się tutaj wykorzystanie specjalistycznego komputera diagnostycznego. Zebrane za jego pomocą informacje porównywane są ze specyfikacją techniczną oraz parametrami danego modelu silnika. Jeżeli któraś wartość znacząco odbiega od normy, to odpowiedź na pytanie, gdzie zacząć poszukiwania, staje się oczywista.

Opracowanie:

Podziel się