Artykuł sponsorowany Regulacja luzów zaworowych. Jak usprawnić auto z instalacją LPG?

Regulacja luzów zaworowych. Jak usprawnić auto z instalacją LPG?

W przypadku instalacji LPG duże znaczenie ma właściwe wyregulowanie luzów zaworowych w 4-suwowym silniku spalinowym. Dzięki odpowiedniemu zachowaniu luzu możemy usprawnić pracę układu rozrządu. Jest to możliwe dzięki dokładniejszemu zamykaniu zaworów i tym samym procesom spalania. Dlaczego luz zaworowy musi być prawidłowo ustawiony? Jakie są metody regulacji luzów zaworowych? Czy czynność regulowania luzów w zaworach trzeba powtarzać?

Dlaczego luz zaworowy musi być prawidłowo ustawiony?

W silniku nie wszystkie elementy składowe są poddawane jednakowemu obciążeniu. W przypadku zaworów w głowicy mamy do czynienia z ekstremalnie dużymi obciążeniami cieplnymi. Temperatura „grzybków” zaworów wylotowych może wynosić aż 800 ºC. To mówiąc w dużym uproszeniu, może wpływać na szybsze zużywanie się zaworów i gniazd silników zasilanych gazem. W przypadku instalacji gazowych niewłaściwy skład mieszanki może wpływać na zwiększenie obciążeń cieplnych. Gaz „kiepskiej jakości” będzie spalał się w wyższych temperaturach, tego „przeskoczyć” się nie da. Zachowanie luzu zaworowego jest konieczne dla zapewnienia właściwego zamknięcia zaworów, co przekłada się, jak wiemy, na efektywność spalania. Luz utrzymywany jest na odpowiednim poziomie dzięki stosowanym w układach rozrządu hydraulicznych popychaczy. W wielu modelach aut luz zaworowy jest regulowany ręcznie, zwykle sprawdza się go w momencie obsługi technicznej silnika. Oceniając efektywność pracy silnika, regulacji podlega też luz na zaworach.

Jakie są sposoby regulacji luzów zaworowych?

Istnieją trzy główne sposoby regulacji luzu zaworowego, z których najtańszą i teoretycznie najprostszą metodą jest regulowanie przy użyciu śruby regulacyjnej. Poprawne przeprowadzenie regulacji luzu wymaga jedynie wymiany uszczelki pod pokrywą zaworów. Drugim sposobem jest regulacja luzu przez wymianę płytek regulacyjnych w popychaczach zaworowych. Trzecim sposobem regulacji jest wymiana całych popychaczy zaworowych, która jest najdroższym sposobem regulacji luzu zaworowego, gdyż wiąże się z koniecznością demontażu wałków rozrządu, co zwiększa koszty robocizny. Warto tu zaznaczyć, że w warsztatach samochodowych, jak np. Warsztat Ślusarsko-Mechaniczny Marcin Szymkowiak, usługa ta nie jest droga, dlatego nie warto kombinować, próbować samemu dokonywać regulacji luzu zaworowego. Próba samodzielnego ustawienia luzu zaworowego może skończyć się pogorszeniem jakości spalania, zmniejszenia komfortu jady na gazie i tym samym zmniejszeniem komfortu jazdy (np. mniejsza dynamika auta podczas manewru wyprzedzania).

Jak często należy powtarzać czynność regulacji luzu zaworowego?

Jedno jest pewne, nie da się uniknąć regulacji luzu zaworowego w ogóle. W przypadku luzu zaworowego zdania mechaników są podzielone. Jedni mówią, że co 10 000–20 000 km, drudzy uważają, że np. przy okazji wymiany osprzętu paska rozrządu, średnio po przejechaniu ok. 100 000 km, ale jedynie w przypadku aut na benzynę. Jeśli samochód zasilany jest gazem dystans ten, skraca się nawet o połowę.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas