Artykuł sponsorowany Rodzaje turbosprężarek samochodowych

Rodzaje turbosprężarek samochodowych

Sposób w jaki rozróżniamy turbosprężarki wynika z ich budowy. W konstrukcjach samochodów możemy znaleźć turbosprężarki ze stałą i zmienną geometrią łopatek.

Turbosprężarka ze stałą geometrią łopatek

Typ turbosprężarki stosowany przede wszystkim w samochodach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi o mniejszej pojemności. Turbina urządzenia obraca się z taką prędkością, jaka jest nadana przez ciśnienie spalin. Metodą na zmniejszenie ciśnienia jest zastosowanie specjalnego zaworu upustowego typu blow off, przez który spaliny mogą ominąć turbinę.

Konstrukcja stałej geometrii łopatek pozwala na obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji turbosprężarki. Atutem urządzenia jest też tolerancja na wysokie temperatury i prostota naprawy. 

Mechanik, po wymontowaniu elementu z samochodu, rozkłada go na czynniki pierwsze. Po oczyszczeniu i wymianie uszczelnień oraz łożysk, dochodzi do obróbki bądź wymiany wirnika. Koszt takiej usługi wynosi zazwyczaj między 600 a 1200 złotych – objaśnia ekspert serwisu turbosprężarek STS TURBO z Warszawy.

Niestety, parametry turbiny ze stałą geometrią zachowują względną stałość niezależnie od obrotów silnika, co uniemożliwia pełne wykorzystanie przebiegających przez nią spalin. Aby zaradzić tej niedogodności, producenci wynaleźli turbosprężarki z geometrią zmienną.

Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek

W przypadku turbosprężarek ze zmienną geometrią, łopaty-kierownice są przymocowane do wspólnego pierścienia, znajdującego się na obwodzie turbiny. Zmiana kąta ich nachylenia względem wirnika następuje pod wpływem siłownika pneumatycznego. Zmieniające się wartości kąta kierownic powodują, że przepływające powietrze bez zawirowań trafia do wirnika turbinowego. W czasie jazdy na małych obrotach, łopaty ustawiane są pod możliwie największym kątem, aby zagwarantować maksymalne doładowanie bez szkód dla turbiny. W celu zmniejszenia parametru, kierownice ustawiane są odwrotnie. Wówczas powietrze przepływa ze sporymi zaburzeniami.

Na co zatem przekłada się zmienna geometria łopat? ,,Przede wszystkim na zmniejszenie temperatury i ciśnienia spalin, a także na szybszą reakcję na pedał gazu. Niestety w przypadku naprawy turbiny musimy liczyć się z większymi kosztami. Często regeneracja nie jest możliwa, bądź bywa zwyczajnie nieopłacalna. Koszty naprawy oscylują między 800 a nawet 1300 złotych” – informuje specjalista STS TURBO.

Turbosprężarka – niezależnie od swojej konstrukcji – to jeden z najwrażliwszych podzespołów pracujących pod maską auta. Jej żywotność i koszty ewentualnych napraw zależą w znacznym stopniu od sposobu eksploatacji oraz bieżącego serwisu całej jednostki napędowej. Warto o tym pamiętać.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas