Materiał Partnera Jakie wyróżnia się rodzaje bieżników opon samochodowych?

Jakie wyróżnia się rodzaje bieżników opon samochodowych?

Ogumienie samochodowe różni się nie tylko ze względu na rozmiar czy przeznaczeniem sezonowym. Zasadniczą cechą opon jest rodzaj bieżnika. Struktury, które składają się na ten element to rowki, bloki, lamele, żebra i dołki. Układ wskazanych komponentów ponosi odpowiedzialność za parametry produktu. W związku z tym poznanie najczęściej wytwarzanych rodzajów bieżników ma zasadnicze znaczenie.

Kilka słów o rodzajach bieżników opon

Wyróżnia się trzy rodzaje bieżników - mianowicie kierunkowe, symetryczne, a także asymetryczne. Funkcją każdej opony jest zadbanie o przyczepność pojazdu do powierzchni jezdni. Zapewnia to możliwość sterowania. W ujęciu teoretycznym najlepszą łączność ogumienia z drogą gwarantuje opona o gładkiej powierzchni. Jednakże, na normalnej jezdni warunki są zróżnicowane. Często mamy do czynienia z nierówną powierzchnią, ośnieżonym asfaltem. Bieżnik zapewnia bezpieczeństwo, odprowadza wodę deszczową, tłumi drgania wynikające z poruszania się po nieregularnej drodze.

Charakterystyka bieżnika kierunkowego

Bieżnik kierunkowy ma układ przypominający literę „U” lub „V”. W tym produkcie poprzeczne rowki układają się symetrycznie. Zlokalizowane są do siebie pod identycznymi kątami. Wskazany układ zapewnia dużą stabilność. Prezentowane ogumienie doskonale radzi sobie z mokrą nawierzchnią. W tym przypadku hamowanie jest niezwykle skuteczne. W związku z tym jest to właściwy wyrób dla aut sportowych i pojazdów wyróżniających się dużą mocą silnika - informuje specjalista reprezentujący firmę Serwis Opon Rafał Szymczak z Sieradza. Opony te mają także minusy, przykładem jest mniejszy komfort akustyczny.

Ogumienie z bieżnikiem symetrycznym

W tym przypadku układ rowków i boków zachowuje symetryczność. Stosowany jest raczej w tańszych zestawach. Określony rodzaj bieżnika sprawdzi się w małych pojazdach i samochodach miejskich. Charakteryzują się one dużą wytrzymałością. Warto zwrócić uwagę na niskie opory toczenia. Przekłada się to bezpośrednio na niższy poziom spalania. Wadą rozwiązania jest to, że nie nadaje się do dynamicznej jazdy z wykorzystaniem dużych prędkości.

Co warto wiedzieć o oponach z bieżnikiem asymetrycznym?

W tym produkcie wzory po lewej i prawej stronie różnią się od siebie. Wynika to z tego, że wewnętrzna rzeźba zaprojektowana została, aby skutecznie odprowadzać wodę i zapewnić przyczepność na mokrej nawierzchni. Zadaniem zewnętrznej jest bezpieczeństwo na suchej jezdni. Bieżnik asymetryczny ma dobre właściwości trakcyjne przy znacznych prędkościach. Minusem jest wyższy koszt zakupu tego typu opon.

Opracowanie:

Podziel się