Artykuł sponsorowany Czy autyzm jest zaburzeniem, które wyklucza dziecko z edukacji przedszkolnej?

Czy autyzm jest zaburzeniem, które wyklucza dziecko z edukacji przedszkolnej?

Dzieci cierpiące na autyzm często ze względu na specyficzne zachowanie są szybko wykluczane z grupy rówieśników. Mogą czuć się odrzucone i wyobcowane, przez co rodzice często unikają edukacji dziecka aż do momentu, kiedy będzie to konieczne – a i wtedy często decydują się na zajęcia indywidualne. Czy warto wysłać autystyczne dziecko do przedszkola i czy będzie sobie w nim radziło?

Jak rozpoznać autyzm u swojego dziecka?

Wielu rodziców obawia się tego typu diagnozy, lecz warto wiedzieć, że dzieci chore na autyzm mogą normalnie funkcjonować i wyrosnąć na dojrzałe i uzdolnione osoby. Jest to przypadłość dość nietypowa i bardzo trudna do zdefiniowania, lecz nie wyklucza malca z życia przedszkolnego. Jej przyczyny nie są do końca znane, wiadomo jedynie, że mogą mieć podłoże genetyczne. W przypadku przedszkolaków istnieją dwie najważniejsze formy autyzmu:

  1. Autyzm wczesnodziecięcy – jego objawy są widoczne jeszcze przed ukończeniem trzeciego roku życia.
  2. Autyzm atypowy – pierwsze charakterystyczne objawy pojawiają się po trzecim roku życia.

Najbardziej charakterystycznymi objawami są problemy w standardowej komunikacji. Dziecko może wypowiadać zdania chaotycznie, bez potrzeby powtarzać się oraz mieć trudności z wyrażaniem swoich myśli i potrzeb. Osoby cierpiące na autyzm mają duży problem w interakcjach społecznych. Trudno im zawierać znajomości i rozmawiać o uczuciach. Typowa jest również pozorna obojętność w sytuacjach, które powinny budzić pozytywne emocje. Podczas zabawy dziecko nie potrafi wczuć się w odgrywane role i nie przepada za dotykiem – w tym również ze strony najbliższych osób np. rodziców. Należy pamiętać, że autyzm może potwierdzić tylko i wyłącznie dziecięcy specjalista w tej dziedzinie.

Czy warto wysłać autystyczne dziecko do przedszkola?

Wysłanie autystycznego dziecka do przedszkola jest wyzwaniem zarówno dla niego, jak i rodziców, jednak przynosi to zdecydowanie lepsze efekty niż izolacja i nauczanie indywidualne. Maluch z czasem nauczy się, że jest częścią społeczności, która opiera się na wzajemnych relacjach. Choć standardowe placówki przyjmują do siebie dzieci chore na autyzm, zdecydowanie lepszym wyjściem jest wybranie przedszkola integracyjnego, na przykład warszawskiego Tajemniczego Ogrodu, który funkcjonuje w ścisłej współpracy z fundacją niosącą pomoc dzieciom niepełnosprawnym umysłowo. W tego typu miejscach zajęcia są zawsze dostosowywane indywidualnie do poziomu dziecka, przez co nie czuje ono presji i nie ma wrażenia, że „odstaje” od grupy. Do przedszkoli powinny być wysyłane zwłaszcza te autystyczne dzieci, które w późniejszych etapach edukacji mają udać się do zwykłej, publicznej szkoły. Pozwoli to na oswojenie się ze szkolnym życiem.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas