Czy autyzm jest zaburzeniem, które wyklucza dziecko z edukacji przedszkolnej?
Nauka i edukacjaDzieci cierpiące na autyzm często ze względu na specyficzne zachowanie są szybko wykluczane z grupy rówieśników. Mogą czuć się odrzucone i wyobcowane, przez co rodzice często unikają edukacji dziecka aż do momentu, kiedy będzie to konieczne – a i wtedy często decydują się na zajęcia indywidualne. Czy warto wysłać autystyczne dziecko do przedszkola i czy będzie sobie w nim radziło?
Jak rozpoznać autyzm u swojego dziecka?
Wielu rodziców obawia się tego typu diagnozy, lecz warto wiedzieć, że dzieci chore na autyzm mogą normalnie funkcjonować i wyrosnąć na dojrzałe i uzdolnione osoby. Jest to przypadłość dość nietypowa i bardzo trudna do zdefiniowania, lecz nie wyklucza malca z życia przedszkolnego. Jej przyczyny nie są do końca znane, wiadomo jedynie, że mogą mieć podłoże genetyczne. W przypadku przedszkolaków istnieją dwie najważniejsze formy autyzmu:
- Autyzm wczesnodziecięcy – jego objawy są widoczne jeszcze przed ukończeniem trzeciego roku życia.
- Autyzm atypowy – pierwsze charakterystyczne objawy pojawiają się po trzecim roku życia.
Najbardziej charakterystycznymi objawami są problemy w standardowej komunikacji. Dziecko może wypowiadać zdania chaotycznie, bez potrzeby powtarzać się oraz mieć trudności z wyrażaniem swoich myśli i potrzeb. Osoby cierpiące na autyzm mają duży problem w interakcjach społecznych. Trudno im zawierać znajomości i rozmawiać o uczuciach. Typowa jest również pozorna obojętność w sytuacjach, które powinny budzić pozytywne emocje. Podczas zabawy dziecko nie potrafi wczuć się w odgrywane role i nie przepada za dotykiem – w tym również ze strony najbliższych osób np. rodziców. Należy pamiętać, że autyzm może potwierdzić tylko i wyłącznie dziecięcy specjalista w tej dziedzinie.