Materiał Partnera Zasady konserwacji dźwigów

Zasady konserwacji dźwigów

Każde urządzenie mechaniczne w toku eksploatacji ulega zużyciu, które w późniejszym czasie może doprowadzić do wystąpienia usterek i awarii. Różnego rodzaju urządzenia dźwignicowe nie są w tej kwestii wyjątkiem, szczególnie, że poddawane są dużym obciążeniom i pracują w trudnych warunkach. Prawidłowa konserwacja może jednak odwlec wystąpienie awarii i obniżyć koszty ewentualnych napraw.

Przegląd to podstawa

Nie ulega wątpliwości, że kluczową rolę w konserwacji dźwigów odgrywają regularnie przeprowadzane przeglądy stanu technicznego. Zgodnie z przepisami urządzenia tego typu podlegają dozorowi technicznemu, co oznacza, że każde z nich powinno być kontrolowane przez właściwy Urząd Dozoru Technicznego. Aby mieć pewność, że kontrola zakończy się pomyślnie warto wcześniej wykonać dodatkowy przegląd, który wykaże jakie ewentualne nieprawidłowości należy usunąć – usługę taką znajdziemy w ofercie firmy Naprawa Dźwigów Henryk Szokalski z Łodzi. Podczas przeglądu ocenie podlega zużycie poszczególnych elementów maszyny – dzięki temu możemy zlokalizować te, które należy naprawić lub wymienić na nowe. Warto pamiętać, że wczesne wykrycie i usunięcie usterki może zaoszczędzić nam wielu problemów, w tym również strat finansowych – nienaprawiona usterka może przerodzić się w rozległą awarię, która nie tylko jest kosztowna w usunięciu, ale również powoduje przestój w pracy maszyny, a więc prowadzi do dalszych strat.

Smarowanie

Elementy robocze, silnik oraz inne mechanizmy wewnątrz dźwigu wymagają prawidłowego smarowania. Dlaczego? Ponieważ smarowanie redukuje tarcie powstające w momencie pracy urządzenia, a tym samym powstrzymuje jego nadmierne nagrzewanie się – a to właśnie nadmierna temperatura przyczynia się do przyspieszonego zużywania mechanizmów. Smary i oleje używane w eksploatacji dźwigów powinny być odpowiednio do nich dobrane i regularnie wymieniane, aby zachować ich wysoką czystość.

Zabezpieczenie przed korozją

Dźwigi, podobnie jak inne urządzenia pracujące w terenie należy czyścić z takich zabrudzeń jak pyły, błoto, drobiny asfaltu czy metalu. Spowodowane jest to tym, że zanieczyszczenia tego typu mogą uszkadzać lakierowane powierzchnie karoserii. Tym samym stają się pośrednią przyczyną korodowania i niszczenia tych elementów. Z tych samych powodów należy dbać o to, by uszkodzone – na przykład w wyniku zanieczyszczeń czy mechanicznych urazów – zabezpieczenia antykorozyjne został prawidłowo odnowiony. Zauważone plamy korozji trzeba usunąć przed odnawianie powłok lakierniczy, w przeciwnym przypadku korozja będzie się w dalszym ciągu rozwijać.

 

Podziel się