Artykuł sponsorowany Co wchodzi w zakres prac konserwacyjnych nawierzchni kolejowej?

Co wchodzi w zakres prac konserwacyjnych nawierzchni kolejowej?

Zadbana infrastruktura kolejowa to nie tylko bezpieczeństwo pasażerów, ale również brak opóźnień na trasach pociągów. To gwarantuje przede wszystkim bieżąca kontrola jej stanu technicznego wraz z przeprowadzanymi pracami konserwacyjnymi. Mogą mieć one zarówno charakter naprawczy, jak i porządkowy. Należy je powierzyć w ręce wykwalifikowanych specjalistów, którzy dysponują odpowiednim sprzętem oraz uprawnieniami.

Utrzymanie nawierzchni kolejowej

Dobry stan techniczny infrastruktury kolejowej ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo poruszających się po niej pociągów oraz ich pasażerów. Stąd też jest na bieżąco monitorowany pod tym kątem. W tym celu przeprowadza się regularne przeglądy, podczas których ocenie podlegają takie elementy jak: szyny, podkłady, podsypka, złączki, rozjazdy. To właśnie na podstawie przeprowadzanych oględzin, na przykład zespół fachowców z firmy In-Tor, może podejmować prace konserwacyjne, a przy rozległej degradacji torowiska, również remontowe. Pierwsze są niezbędne dla utrzymania dobrego stanu nawierzchni kolejowej. Stanowią bowiem pierwsze działania, związane z usunięciem usterek, które mogłyby stanowić zagrożenie na trasie, dlatego charakteryzują się systematycznością.

Rodzaje prac konserwacyjnych

Należy zaznaczyć, że tego typu roboty nie są tym samym, co naprawy bądź modernizacje. Raczej wiążą się z bieżącym zachowaniem prawidłowego stanu infrastruktury kolejowej, aniżeli jej zmianami technologicznymi czy też kompleksową wymianą wszystkich elementów na nowe. Konserwacja ma o wiele mniejszy zakres, choć takie prace mogą wymagać wprowadzenia ograniczenia prędkości dla poruszających się pociągów. W ramach tych działań dba się o stabilność połączeń komponentów, składających się na torowisko. Chodzi mianowicie o dokręcanie luźnych śrub i wkrętów bądź ich wymianę, gdy są uszkodzone, jak również podbijanie podkładów. Ponadto wymienia się złączki oraz koryguje szerokość rozstawu szyn. W przypadku rozjazdów poza powyższymi działaniami usuwa się resztki smaru czy też reguluje zamknięcia nastawcze. Pracownicy mają również obowiązek prowizorycznego naprawienia pękniętych szyn.

W zakres konserwacji nawierzchni kolejowej wchodzą także niektóre prace porządkowe. Do nich zalicza się przede wszystkim uzupełnienie podsypki, która ma za zadanie między innymi odwadniać tory i zapobiegać nadmiernemu wyrastaniu roślin. Ich systemy korzeniowe mogą bowiem uszkodzić infrastrukturę, dlatego ważne jest ich bieżące usuwanie, a w to wlicza się również koszenie trawy na skarpach wraz z karczowaniem drzew oraz krzewów. Podobnie jak na drogach, tak również na trasach kolejowych ważną rolę odgrywają znaki, które muszą być czytelne i widoczne. Ich czyszczenie bądź wymiana także zalicza się do tego typu prac, tak samo jak porządkowanie rowów odwadniających.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas