Materiał Partnera Na czym polega optymalizacja procesów biznesowych?

Na czym polega optymalizacja procesów biznesowych?

Niemal każda istniejąca na rynku firma dąży do rozwoju. Rozwój przedsiębiorstwa stanowi oczywiście pozytywne zjawisko, gdyż wiąże się z wzrostem znaczenia naszej marki oraz większymi zarobkami. Jednak im bardziej nasz biznes się rozwija, tym bardziej skomplikowane procesy są w nim realizowane. Mowa tu zarówno o strukturze organizacyjnej, jak i o działaniach, podejmowanych w celu obsługi klienta. Rozbudowane i czasochłonne procesy nie przyciągną do nas większej ilości konsumentów, a wręcz przeciwnie. Warto zatem w takiej sytuacji zastanowić się nad skorzystaniem z tzw. optymalizacji procesowej. 

Czym jest optymalizacja procesowa?

Optymalizacja procesowa stanowi element nowoczesnych metod zarządzania w firmie. Polega na modelowaniu, analizowaniu i wprowadzaniu działań, które usprawnią przebieg procesów biznesowych – zarówno w sektorze prywatnym i administracyjnym, jak i publicznym. Podejmowane działania mogą więc dotyczyć wielu kwestii. Często proces optymalizacji opiera się na wdrożeniu pewnych zmian organizacyjnych, komputeryzacji i ogólnym unowocześnieniu przedsiębiorstwa. To w konsekwencji wpływa nie tylko w pozytywny sposób na rozwój firmy, ale pomaga – zarówno pracownikom, jak i osobom zarządzającym – ‘’radzić sobie’’ z tym właśnie rozwojem. 

Jak informują specjaliści z firmy InnovaOps, wyróżniamy trzy podstawowe działania, podejmowane w ramach optymalizacji procesowej. Mowa tu o modelu biznesowym, który w uproszczony sposób przedstawia logikę funkcjonowania firmy – dzięki niemu możliwa jest weryfikacja zmian, koniecznych do przeprowadzenia. Ważne jest także mapowanie, które pozwala diagnozować problemy, dotyczące wielu zakresów. Kolejnym działaniem jest audyt procesowy. Polega on na zebraniu danych o funkcjonowaniu firmy w konkretnym obszarze. 

Dlaczego warto skorzystać z optymalizacji procesowej?

Jak zostało wspomniane, optymalizacja procesowa ma na celu usprawnienie działania naszego przedsiębiorstwa na wielu szczeblach. To prowadzi do rozwoju firmy, gdyż klienci chętniej skorzystają z naszych usług. Nasi pracownicy będą natomiast w stanie odpowiednio obsłużyć konsumentów – dzięki wdrożonym zmianom. Optymalizacja zakłada także korzystne gospodarowanie zasobami firmy, co również przełoży się na późniejszy zysk. Działania powinny być jednak zaplanowane w czasie i odpowiednio wprowadzone, a więc warto skorzystać w tym celu z pomocy firmy zewnętrznej, specjalizującej się w konsultingu biznesowym. 

Opracowanie:

InnovaOps Joanna Frankowska

Chylice , Świętego Mikołaja 18

Podziel się