Artykuł sponsorowany Na czym polega aromamarketing?

Na czym polega aromamarketing?

Po raz pierwszy aromamarketing został użyty do budowania przewagi konkurencyjnej w latach dziewięćdziesiątych w Stanach Zjednoczonych i Australii. Do Polski dotarł dopiero w 2006 roku, jest zatem zjawiskiem stosunkowo nowym na gruncie reklamy i budowania wizerunku. W artykule wyjaśniamy, na czym polegają i co mają na celu działania z zakresu marketingu zapachowego. Zapraszamy do lektury!

Jak działa aromamarketing?

Aromamarketing, znany też jako marketing zapachowy, to działania z zakresu marketingu sensorycznego, angażującego wszystkie zmysły człowieka w sposób planowy i przemyślany. Polega on przede wszystkim na tworzeniu przyjemnej atmosfery w miejscu sprzedaży czy punktach obsługi klienta. Jednocześnie jest narzędziem wspierającym budowanie marki oraz jej pozytywnego wizerunku. Odpowiednio dobrana kompozycja zapachowa może bowiem sprawić, że firma będzie postrzegana jako bardziej ekskluzywna, oferująca produkty wyższej jakości. Zastosowanie zapachu ma wywołać określone zachowania, co wpisuje się ponadto w nadrzędne cele marketingu, jakimi jest pośrednie lub bezpośrednie wpływanie na decyzje zakupowe klientów.

Choć na polskim rynku stosowany jest stosunkowo krótko, to już możemy wskazać widoczne efekty, jakie przynosi zastosowanie aromamarketingu. Należą do nich między innymi:

  • wzrost sprzedaży produktów i usług nawet o 30%,
  • większa skłonność do komunikacji między ludźmi,
  • pozytywne skojarzenia z produktem (co prowadzi do powtórzenia zakupu),
  • zmniejszenie poziomu stresu,
  • poprawa jakości powietrza w pomieszczeniu,
  • mniej błędów podczas pracy przy komputerze.

Powszechnie znane są korzyści dla zdrowia płynące z aromaterapii. Marketing zapachowy pokazuje, że zapachy i aromaty mogą działać nie tylko kojąco, ale i motywująco.

Gdzie stosuje się marketing zapachowy?

Po raz pierwszy w Polsce aromamarketing został zastosowany nie w sklepach, ale kinach. Stanowił element promocji filmu Jasminum w wybranych miastach, między innymi Krakowie i Wrocławiu. Podniosło to atrakcyjność samego seansu i jednocześnie posłużyło za reklamę. Marketing zapachowy może mieć zatem szerokie zastosowanie. Klientami firmy IPRA Polska decydującymi się na stworzenie kompozycji zapachowych na potrzeby działań marketingowych właśnie są między innymi sieci sklepów oraz wszelkie punkty obsługi, które odwiedza klient. Do najpopularniejszych miejsc, gdzie zastosowanie znajduje aromamarketing, należą:

  • hotele i centra konferencyjne,
  • biura podróży
  • lokale gastronomiczne,
  • gabinety lekarskie i stomatologiczne,
  • galerie i centra handlowe,
  • banki,
  • salony operatorów sieci komórkowych.

Przyjemny zapach pozytywnie wpłynie również na samych pracowników, dlatego coraz częściej rozwiązanie to spotkać możemy też w biurach, gdzie służy budowaniu miłej atmosfery sprzyjającej produktywności zespołu.

Opracowanie:

Ipra Polska

Skawina , Jagielnia 6

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas