Artykuł sponsorowany Jak zorganizować pochówek tradycyjny?

Jak zorganizować pochówek tradycyjny?

Pochówek tradycyjny stanowi zakorzeniony w polskiej kulturze ogół obrzędów związanych z grzebaniem ciała zmarłego. Jest on wciąż najbardziej popularnym rodzajem pogrzebu. Aby zorganizować taką ceremonię, trzeba dopełnić szeregu formalności w urzędach, kancelarii parafialnej oraz wybranym zakładzie pogrzebowym. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na ten temat!

Specyfika pochówku tradycyjnego

Pochówek tradycyjny polega na zachowaniu pewnego obrządku, obejmującego określone działania w kościele, na cmentarzu, a nieraz także w domu zmarłego. Pogrzeb prowadzony jest przez księdza. Przed rozpoczęciem uroczystości, kapłan odwiedza krewnych zmarłego w kaplicy i modli się wraz z nimi. Bardzo ważnym elementem jest liturgia słowa i ofiara eucharystyczna. Po zakończeniu mszy ksiądz prowadzi procesję na cmentarz, a następnie modli się nad grobem zmarłego.

Karta zgonu i akt zgonu -  formalności po śmieci bliskiej osoby

Organizacja pogrzebu wymaga dopełnienia wielu formalności. Pierwszą z nich jest uzyskanie karty zgonu. Procedury z tym związane są uzależnione od miejsca, w którym doszło do śmierci bliskiej nam osoby. Jeśli miało to miejsce w domu, trzeba wezwać lekarza, który wystawi kartę zgonu. Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku gdy zgon nastąpił w szpitalu czy hospicjum, lub gdy był on skutkiem wypadku samochodowego – w takiej sytuacji za sporządzenie dokumentu odpowiada oddział konkretnej placówki lub odpowiednie służby.

Kolejnym krokiem jest zgłoszenie zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego. Zgodnie z obowiązującym prawem, trzeba tego dokonać w ciągu 3 dni od momentu wystawienia karty zgonu przez lekarza. W przypadku gdy śmierć nastąpiła w wyniku choroby zakaźnej, okres ten jest krótszy i wynosi 24 godziny.

Urząd Stanu Cywilnego wystawia akt zgonu. Aby było to możliwe, należy przedłożyć kartę zgonu, dowód osobisty zmarłego oraz własny dokument tożsamości.

Formalności w kancelarii parafialnej

Gdy już uzyskasz akt zgonu, możesz udać się do kancelarii parafialnej. Ceremonia pogrzebowa powinna odbywać się w parafii, do której należał zmarły. Możliwe jest jednak odejście od tej zasady i zorganizowanie pochówku w parafii, w której doszło do zgonu, lub w parafii wybranej przez rodzinę zmarłego. W takim przypadku konieczne jest uzyskanie odpowiedniego zezwolenia.

W kancelarii parafialnej należy przedstawić następujące dokumenty:

  • akt zgonu uzyskany w USC, ewentualnie kartę zgonu z adnotacją USC o zarejestrowaniu zgonu
  • zaświadczenie o udzieleniu sakramentu chorych lub wiatyku (komunii świętej)  - w przypadku, gdy zgon miał miejsce poza parafią lub w szpitalu.

Za obrzędy pogrzebowe pobierana jest opłata, której wysokość zależy od konkretnej parafii. Wszelkie kwestie związane z przebiegiem czynności w kaplicy cmentarnej oraz mszy świętej należy ustalić osobiście z duchownym. Trzeba także skontaktować się z podmiotem administracyjnym cmentarza w celu ustalenia dokładnego miejsca pochówku.

Zakłady pogrzebowe

Organizację pochówku najlepiej powierzyć rzetelnemu zakładowi pogrzebowemu. Pozwala to sprawniej przeprowadzić cały proces i może stanowić znaczne ułatwienie w traumatycznej sytuacji, jaką jest odejście bliskiej osoby. Po przedstawieniu aktu zgonu można ustalić wszelkie szczegóły związane z pogrzebem: uzgodnić datę ceremonii, wybrać trumnę lub urnę.

Pracownik Zakładu Pogrzebowego Pro Morte z Gorzowa Wielkopolskiego dodaje: Firmy pogrzebowe umożliwiają dostosowanie oprawy ceremonii do oczekiwań klientów. Oferują one wiązanki i wieńce pogrzebowe, zajmują się sporządzaniem nekrologów oraz klepsydr. Zakłady pogrzebowe często dysponują samochodem pogrzebowym i własną kaplicą.

W każdym przypadku możesz liczyć na fachowe doradztwo. Firmy pogrzebowe, oprócz wymienionych już czynności, mogą także pomóc w dopełnieniu formalności związanych z uzyskaniem zasiłku pogrzebowego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas