Zawiesia do transportu ładunków – charakterystyka
Transport i logistykaPrace transportowe i przeładunkowe wymagają wykorzystania specjalistycznych mechanizmów służących do bezpiecznego zamocowania ładunku. Służą do tego tak zwane zawiesia transportowe nazywane również pasami ładunkowymi. Zapraszamy na krótka charakterystykę tego niezastąpionego w transporcie i spedycji sprzętu.
Zawiesia wczoraj i dziś
Najstarszą metodą mocowania i podwieszania ciężkich elementów są liny. Dawniej wykonywano je z włókien naturalnych, takich jak sizal, juta czy konopie. Odpowiednio splecione, tworzyły elastyczną i wytrzymała linę. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik zaplotu, za pomocą lin formowano cięgna nośne opasujące podnoszony element. Z czasem te połączone lub odpowiednio ukształtowane cięgna zaczęto nazywać zawiesiami transportowymi.
Wadą zawiesi z naturalnych włókien była jednak ich wrażliwość na przetarcia, dlatego obecnie zawiesia wykonuje się z materiałów sztucznych albo metalu.
Zawiesia stalowe
Postęp w technologii kucia żelaza umożliwił produkowanie stalowych łańcuchów ogniowych, które szybko wyparły naturalne cięgna z lin włókiennych. Zawiesia stalowe z łańcucha do dnia dzisiejszego są popularne, ze względu na ich odporność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne.
-Zawiesia stalowe znajdują szerokie zastosowanie nie tylko w transporcie drogowym, ale także w trudnych warunkach pracy (w kopalni, kamieniołomach czy hutach), przy przeładunku i transporcie elementów o ostrych krawędziach, jak również materiałów rozgrzanych do wysokich temperatur – objaśnia pracownik firmy transportowej ERKA z Gdańska.
Charakterystyka
Obecnie w transporcie wykorzystuje się głównie cztery rodzaje zawiesi. Różnią się one od siebie mechanizmem działania, parametrami i strukturą. Wyróżniamy zawiesia:
- linowe,
- pasowe,
- łańcuchowe,
- oraz wężowe.
Zawiesia mogą być wytwarzana z lin stalowych, pasów włókiennych lub syntetycznych. Produkowane są również niestandardowe zawiesia specjalnego przeznaczenia – chwytne i zaczepowe.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Zawiesia muszą być wykonane z najwyższą starannością, ponieważ od ich trwałość zależy bezpieczeństwo przewożonego towaru i pracowników pracujących przy załadunku. Od czasu gdy Polska jest członkiem UE obowiązują u nas Dyrektywy Maszynowe, według których najwyższej jakości, certyfikowane maszyny muszą być oznaczone zapisem CE.