O czym pamiętać przy leasingu naczep, przyczep
Transport i logistykaTransport to jedna z najważniejszych gałęzi gospodarki, generująca olbrzymi dochody i zatrudniające dziesiątki tysięcy osób. Nie dziwi zatem, że w branży tej powstaje coraz więcej firm. Transport wymaga jednak odpowiedniego wyposażenia, między innymi różnego rodzaju przyczep i naczep do transportu towarów. Jedną z możliwości ich finansowania jest leasing. Co warto o nim wiedzieć?
Dla kogo leasing?
Z leasingu naczep i przyczep może skorzystać każda firma, niezależnie od stażu na rynku – nie ma żadnych ograniczeń w tej kwestii, od razu po założeniu działalności możemy udać się do leasingodawcy. To rozwiązanie szczególnie korzystne dla młodych przedsiębiorstw, które nie mają ugruntowanej pozycji i wystarczających środków, by skorzystać z innych opcji finansowania zakupu sprzętu.
Nowe czy używane?
Przedmiotem leasingu mogą być zarówno sprzęty nowe, jak i pochodzące z rynku wtórnego. Każde z tych rozwiązań ma swoje oczywiste plusy i minusy. Nowe naczepy i przyczepy objęte są gwarancją producenta, z kolei używane są zazwyczaj znacznie tańsze, a przy tym często pod względem jakości nie ustępują produktom prosto z fabryki.
Jakie raty?
Leasing spłacamy zgodnie z ustalonymi harmonogramem ratalnym. Jakie możliwości otrzymujemy w tej kwestii:
Najpowszechniej stosowanym harmonogramem jest system rat stałych – mówi przedstawiciel firmy GO-Leasing – System ten oparty jest o zmienną stopę procentową, a zatem przez cały okres spłaty leasingu płacimy raty w tej samej wysokości, z wyłączeniem sytuacji kiedy stopa procentowa ulega zmianie.
Alternatywnymi rozwiązaniami są raty sezonowe oraz degresywne. Pierwsze z nich dedykowane są firmom, które osiągają przychód wyłącznie w określonych porach roku. Przykładem są np. firmy z branży turystycznej, działające w określonym sezonach – lokal gastronomiczny znajdujący się nad morzem funkcjonuje zwykle w okresie wiosenno-letnim, dlatego też w tym okresie spłaca raty leasingu. Raty degresywne nazywane są też malejącymi – w systemie tym raty w początkowych okresach spłaty są wyższe, niż w późniejszych. Przekłada się to na obniżenie kosztów leasingu.
Opłata wstępna
Przed wydaniem przedmiotu leasingu, leasingobiorca zobowiązany jest uiścić tak zwaną opłatę wstępną. W przypadku leasingu przyczep i naczep opłata ta jest równa 5% wartości leasingowanego sprzętu.
Okres spłaty
W zależności od wartości leasingowanego sprzętu oraz naszych możliwości finansowych możemy przyjąć odpowiadający nam okres spłaty leasingu. Maksymalnie może on wynosić do 60 miesięcy w przypadku przyczep i naczep. Po tym okresie leasingowany przedmiot staje się w pełni naszą własnością.