Zastosowanie czujników w produkcji opakowań
PrzemysłMasowa produkcja opakowań lub etykiet to złożony i trudny proces, w trakcie którego niezbędne okazują się specjalistyczne narzędzia, urządzenia oraz rozwiązania z zakresu automatyki przemysłowej. W celu usprawnienia kontroli produkcji i jej bieżącego monitorowania, na szeroką skalę stosowane są obecnie różnego rodzaju czujniki – w naszym artykule przedstawimy ich najpopularniejsze zastosowania w poszczególnych branżach.
Czujniki dla branży spożywczej
Wyrób opakowań spożywczych stanowi ogromne wyzwanie dla każdego producenta żywności. Kwestią priorytetową przedstawicieli tej branży jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz wysokiej jakości produktów przeznaczonych do sprzedaży i konsumpcji. W celu zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości produkcji w nowoczesnych liniach produkcyjnych stosowane są odpowiednie czujniki: bariery świetlne, fotoelektryczne mierniki odległości, położenia puszek lub butelek, czujniki temperatury oraz analizy natężenia przepływu cieczy. Urządzenia te są nieodłącznym elementem stacji buforowych, linii transportujących, stref dezynfekcji, kapslowania, formatowania oraz kontroli jakości.
Sensory stosowane w przemyśle farmaceutycznym
Czujniki, produkowane przez firmy, specjalizujące się w wytwarzaniu oraz dystrybucji urządzeń i aplikacji do automatyzacji przemysłu, takie jak Baumer, są niezastąpione w przemyśle farmaceutycznym, do wyrobu sterylnych opakowań: blistrów, fiolek, ampułek oraz butelek. W tej branży, podobnie jak w przemyśle spożywczym, kluczowe znaczenie w procesie ma bezpieczeństwo oraz higiena produkcji. Do kontroli jakości opakowań stosowane są zatem czujniki wizyjne oraz kamery przemysłowe z czujnikami polaryzacji, które precyzyjnie sprawdzają stan i wypełnienie każdego blistra.
Czujniki w poligrafii
Znaczną część współczesnego przemysłu poligraficznego stanowi branża opakowań: jedno – lub wielorazowych toreb, kartonów, pojemników, woreczków lub teczek. Przedmioty te pełnią wiele funkcji, chronią towary, ułatwiają ich transport oraz efektywną promocję, czyli kształtowanie świadomości marki u klientów przedsiębiorstwa. Produkcja opakowań to wieloetapowy proces, którego integralnym elementem są różne czujniki, wbudowane w urządzenia do druku i obróbki oraz w linie produkcyjne.
Podstawą do produkcji opakowania jest projekt – aby jednak go należycie odwzorować, nowoczesny sprzęt poligraficzny musi być wyposażony w detektory koloru, kontrastu, a także czujniki położenia materiału, dzięki którym finalny produkt urzeka estetyką oraz jakością wykonania.