Materiał Partnera Podstawowe elementy zarządzania nieruchomościami

Podstawowe elementy zarządzania nieruchomościami

Zarządzanie nieruchomością nie opiera się  na posiadaniu budynku i wynajmowaniu go. Tak naprawdę, składa się ono z szeregu przeróżnych czynności, zazwyczaj ustanawianych w umowie o zarządzaniu nieruchomością, określającej usługi, które wykonuje zarządca – o ile nie jest nim właściciel budynku. Jakie mogą być to zadania?

O ile zarządzana nieruchomość mieści mieszkania na wynajem, jednym z podstawowych zajęć zarządcy nieruchomości zazwyczaj jest pośrednikiem pomiędzy właścicielem, a lokatorami oraz osobami zainteresowanymi wynajmem.

Jednak niezależnie od tego, czy w nieruchomości mieszczą się mieszania, czy jest po prostu budynkiem o charakterze użytkowym lub biurowcem, pozostałe zadania zarządcy są zazwyczaj podobne; przez zarządzanie rozumie się administrowanie nieruchomością, dbanie  dobry stan i czystość budynku i terenów do niego przyległych, poprzez na przykład podejmowanie decyzji o zleceniu prac remontowych czy wymianie sprzętów, wymianie instalacji lub pracach porządkowych.

Kim właściwie jest zarządca?

Zarządcą może być właściciel nieruchomości, jednak ze względu na dużą ilość pracy i czasu, które trzeba włożyć w bieżące wypełnianie obowiązków, zajmowanie się dokumentami czy lokatorami zazwyczaj jest to osoba z zewnątrz. Często zajmują się tym po prostu firmy o profilu działalności związanym z nieruchomościami, jak Adminion z Poznania.

Rola zarządcy nieruchomości

Dlaczego zarządca nieruchomości jest osobą tak ważną dla sprawnego administrowania budynkiem? Ponieważ jego zadania nie ograniczają się do tych wcześniej wymienionych, mogących z pozoru wyglądać na dość proste. W kompetencjach zarządcy leży również znajomość rynku nieruchomości, co oznacza też orientowanie się na bieżąco w cenach opłat za wynajem. Osoba zarządzająca powinna posiadać również wiedzę z zakresu finansów oraz prawa i administracji, tak, aby korzyści z budynku, zarówno jeżeli chodzi o wynajem, jak i na przykład pozycję firm mających siedzibę w budynku były jak największe.

Zarządca, obejmując pieczę nad daną nieruchomością, przygotowuje plan zarządzania nią, zawierający budżet,  analizę rynku nieruchomości oraz samej budowli, jej aktualnego stanu i funkcjonalności oraz możliwości wpłynięcia na jej pozycję na rynku. Oczywiście, całość planu musi być w pełni zgodna z oczekiwaniami, które wobec nieruchomości ma właściciel. Całość działalności, którą zarządca realizuje w imieniu właściciela, musi być ponadto zgodna z umową o zarządzaniu nieruchomością, określającą między innymi wysokość wynagrodzenia zarządcy, jego obowiązki i czynności, które może realizować na własną rękę, bez konieczności każdorazowego kontaktu z właścicielem budynku.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas