Artykuł sponsorowany Układ rozrządu w silniku samochodu – samodzielna wymiana.

Układ rozrządu w silniku samochodu – samodzielna wymiana.

Każdy silnik spalinowy napędzający samochód posiada układ rozrządu. Odpowiedzialny jest on za odpowiednie zgranie w czasie względem wału korbowego i otwarcia odpowiednich zaworów w głowicy. Najczęstsze stosowane dziś rozwiązania to paski rozrządu. Mają one szereg zalet, jednak mają ograniczoną żywotność i wymagają okresowej wymiany. Jaki zakres prac obejmuje wymiana napędu rozrządu?

Całą operację zacząć należy od zastanowienia się nad kilkoma kwestiami:

Naprawa układu rozrządu tylko ze sprawdzonymi częściami

W zakres wymiany napędu rozrządu wchodzi nie tylko zakup paska rozrządu, czy łańcucha, ale przede wszystkim wszystkie o elementy z nim związane, jak napinacze i ich łożyska (zwykle sprzedawane w kompletach). Ważne jest, by nie iść na skróty i nie kupować chińskich odpowiedników bez żadnej historii i z niewiadomego źródła. Wszak chodzi o nasze bezpieczeństwo i o niezawodność auta w każdej sytuacji. Przykładem firmy sprzedającej części samochodowe uznanych producentów jest firma Zlev-Car Piotr Sobótka. Nie wykonamy żadnych prac naprawczych, jeśli nie będziemy posiadać właściwego kompletu kluczy i naciągów, czy blokad kół rozrządu.

Pamiętaj sprawdzić deformacje kół rozrządu i zdiagnozować ewentualne wycieki

Przed wymianą rozrząd powinien być obejrzany pod dwoma względami:

  • Wycieków wokół wałków czy wału,
  • Deformacji kół rozrządu.

Wszelkie wycieki wymagają bezwzględnej wymiany uszczelniaczy wałów, gdyż problem ten będzie postępował, a zwilżony olejem pasek uszkodzi się – pęknie lub przeskoczy. Zakupiony nowy zestaw rozrządu zostanie tym samym zniszczony, a producent zestawu nie uzna gwarancji, co zmusi nas do kolejnych niepotrzebnych wydatków.

W przypadku kół zębatych, ulegających naturalnemu zużyciu, należy sprawdzić, czy ząb nowego paska chowa się w całości w wycięciu z luzem. Jeżeli nie, trzeba zamówić nowe koła zębate pod posiadany model auta. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze można zwrócić się do dostawcy części zamiennych do aut osobowych, celem dobrania produktu idealnie wpisującego się w potrzeby naszego auta.

Wymiana układu rozrządu wymaga skupienia i dokładności. Sam naciąg paska należy wykonać z wielkim wyczuciem, a najlepiej z użyciem tensometru. Śruby mocujące koła oraz napinacze muszą być skręcone na odpowiedni moment obrotowy kluczem dynamometrycznym. Warto kupować części zamienne łącznie ze śrubami mocującymi, aby nie wydłużać samego momentu samodzielnego serwisowania auta. To również:

  • gwarancja długiej eksploatacji auta
  • pewność pracy napędu rozrządu w okresie podanym w książce obsługi
  • możliwość zachowania gwarancji producenta wymienianego zestawu.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas