Artykuł sponsorowany Specjalista z LD Automotive s.c. wyjaśnia zasady działania wałku rozrządu

Specjalista z LD Automotive s.c. wyjaśnia zasady działania wałku rozrządu

Wałki rozrządu stosowane w silnikach czterosuwowych sterują wzniosem i czasem otwarcia zaworów ssących oraz dolotowych. Wykonanie tak skomplikowanej pracy wymaga dużej precyzji i odbija się na efektywności funkcjonowania jednostki. Wybór odpowiedniego modelu nie może być zatem kwestią przypadku. Sprawdźmy, co na temat wałków krzywkowych mówi ekspert z LD Automotive s.c.

Budowa wałka rozrządu – charakterystyka

Wałek rozrządu to podłużny kawałek metalu z widocznymi wypustkami, który posiada zewnętrzne i wewnętrzne koło zębate. Dodatkowo, na każdym elemencie umiejscowione są czopy z osadzonymi podporami

W zależności od miejsca zastosowania wałek może sterować zaworami wydechowymi lub ssącymi. Zdarza się, że w pojazdach wyposażonych w głowicę, z jednym cylindrem przypisanym do 4-5 zaworów, mogą występować dwa wałki rozrządu, które sterują jednym rodzajem zaworów – mówi specjalista z LD Automotive s.c. 

Wałki rozrządu – z czego są wytwarzane?

Biorąc pod uwagę, że na wałki rozrządu oddziałują bardzo duże siły, konieczne jest zastosowanie wytrzymałych i twardych materiałów. Części dostępne w ofercie LD Automotive s.c. są odkuwane z wysokiej jakości stali węglowej i niskostopowej, a następnie – nawęglane i hartowane. Zastosowanie takiego rozwiązania zapobiega szybkiemu zużyciu się elementów w czasie eksploatacji.
Inną technologią produkcji jest ciągnięcie wałka na zimno. Wskutek tego procesu krzywki są wprasowywane w część po uprzednim wzmocnieniu powierzchni roboczych wałka. Kwestią kluczową dla prawidłowej pracy układu zasilania jest prawidłowe usytuowanie i wyprofilowanie krzywek wałka rozrządu. To właśnie one odpowiadają za moment oraz czas otwarcia i zamknięcia zaworów. W ofercie LD Automotive s.c. znajdziesz modele z trzema typami krzywek – stycznymi, harmonicznymi oraz syntetycznymi.

Jak rozpoznać, że wałek rozrządu uległ zużyciu?

Głównym powodem zużycia wałka rozrządu jest interwał olejowy. Stosując olej wątpliwej jakości lub zapominając o jego regularnej wymianie, w krótkim czasie dojdzie do bezpośredniego kontaktu między głowicą a krzywkami wałka. Wskutek tarcia metalu o metal część zacznie się zużywać, aż stanie się bezużyteczna. Specjaliści z LD Automotive s.c. zalecają, aby zawsze wybierać olej polecany przez producenta i inwestować w dobre filtry, które zapobiegną krążeniu zanieczyszczeń po obiegu. 

Opracowanie:

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas