Artykuł sponsorowany Przeciwwybuchowe baterie akumulatorowe i ich zastosowanie – klasyczne, żelowe, litowo-jonowe

Przeciwwybuchowe baterie akumulatorowe i ich zastosowanie – klasyczne, żelowe, litowo-jonowe

Przeciwwybuchowe baterie akumulatorowe mogą mieć ogniwa klasyczne, żelowe lub litowo-jonowe i są wykorzystywane jako źródło energii w lokomotywach elektrycznych. Co ciekawe, bateria pełni funkcję odbiornika energii elektrycznej, jaka generuje się w czasie hamowania lokomotywy. Ponadto, obudowa akumulatora przeciwwybuchowego jest specjalnie wzmacniana.

Specyfikacja techniczna akumulatorów przeciwwybuchowych

Przeciwwybuchowe baterie akumulatorowe typu SBS-4W wyposażone są w ogniwa klasyczne a SBS-4WŻ żelowe.
Istnieją także baterie litowo-jonowe oznaczane jako SBS-4Lion. Jak wspomniano wcześniej obudowa akumulatorów to mocna konstrukcja spawana wyposażona w układ chłodzenia. Wentylacja jest realizowana poprzez otwory znajdujące się w dnie komory. Dodatkowo chłodzenie zapewniają przekładki wentylacyjno-dystansowe, które znajdują się w przestrzeni pomiędzy ściankami obudowy a ogniwami.

Każda bateria przeciwwybuchowa składa się z bloków przyłączowych i gniazda monitoringu oraz zestawu śrub i łączników. Warto wiedzieć, że w przypadku baterii SBS-4W o pojemności 840 Ah konieczne jest okresowe uzupełnianie elektrolitu, natomiast akumulatory żelowe typu SBS-4WŻ 760 Ah są całkowicie bezobsługowe ale wymagają rygorystycznego nadzoru stanu temperatury ogniw w czasie ładowania, które nie może być przekroczona powyżej 40ºC, ponieważ może spowodować uszkodzenia. Z kolei wyposażone w pasywny układ chłodzenia baterie litowo-jonowe dostępne są w pojemnościach 700 Ah i 1000 Ah. Zbudowane są z komór podzielonych wewnętrznie, w których znajdują się ogniwa. Dostawcą baterii przeciwwybuchowych jest firma PHPU „IZOL-PLAST” Sp. z o.o.

Zastosowanie akumulatorów przeciwwybuchowych

Jak wspomniano wcześniej, bateriami przeciwwybuchowymi napędzana jest lokomotywa elektryczna. Warto wiedzieć, że baterie klasyczne i żelowe mogą pracować w zakresie temperatur od 0 do + 40 stopni Celsjusza, natomiast wersje litowo-jonowe są dostosowane do ujemnych temperatur, jednakże nie niższych niż 10 stopni poniżej zera. Co więcej, są całkowicie odporne na przegrzanie, przeładowanie oraz zbyt głębokie rozładowanie – mają odpowiednie zabezpieczenia ochronne w postaci kontrolera baterii wyposażonego w tzw. BMS, nadzorujący cały czas wszystkie ogniwa baterii pod względem temperatury i stanu naładowania.

Baterie typu SBS-4WŻ i SBS-4W dedykowane są do lokomotyw Lea BM-12 oraz ELA-44/*, a litowo-jonowe baterie SBS-4Lion napędzają modele ELA-44/1, 2, 3, Lea BM-12. Warto wiedzieć, że baterie przeciwwybuchowe SBS-4Lion można stosować   i ładować w wyrobiskach oznaczonych stopniem wybuchu metanu A, B lub C oraz poziomem A i B w kontekście ryzyka wybuchu pyłu węglowego. Baterie mogą być ładowane energią zwrotną oraz za pomocą dedykowanego prostownika w dowolnym stanie ich naładowania.

Natomiast baterie SBS-4W i SBS-4WŻ muszą być ładowane w specjalnych ładowniach z niezależnym przewietrzaniem wyrobiska.
Baterie SBS-4Lion można w dowolnej chwili doładować oferowanym przez Firmę PHPU „IZOL-PLAST” Sp. z o.o. prostownikiem typu OPB-500, który posiada max prąd ładowania 300 A co przy pojemności 1000 Ah daje pełne naładowanie w czasie 3,5 godziny.

W uzupełnieniu podajemy, że innowacyjne baterie litowo-jonowe produkcji PHPU „IZOL-PLAST” Sp. z o.o. mogą być stosowane również w warunkach powierzchniowych. Firma PHPU „IZOL-PLAST” Sp. z o.o. może zbudować kompletną baterię litowo-jonową na dowolne napięcie dla przemysłu lub usług. Zainteresowanych naszymi bateriami litowo-jonowymi kierujemy do artykułu w miesięczniku naukowo-technicznym „Napędy i sterowanie” nr 11 – listopad 2020r.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas