Artykuł sponsorowany Niewyważone koła – czym to grozi i jak rozpoznać nieprawidłowe wyważenie?

Niewyważone koła – czym to grozi i jak rozpoznać nieprawidłowe wyważenie?

Właściwie wyważone koła to gwarancja pewnej i komfortowej jazdy samochodem. Nawet najmniejsze dysproporcje prowadzą do nierównomiernego rozkładu masy auta na felgi i mogą mieć tragiczne konsekwencje.

Jak rozpoznać niewyważone felgi?

Przy większych prędkościach niewyważone przednie koła zaczynają drgać, a koła tylnej osi – wywoływać wibracje karoserii. Prawdziwy problem pojawia się jednak przy ostrych zakrętach, kiedy auto zaczyna zarzucać do tyłu. Bardzo charakterystycznym objawem usterki jest także nierównomierne zużywanie się bieżnika. Tam, gdzie odchylenie masy od środka ciężkości jest większe, ujawniają się większe wytarcia. Co bardziej doświadczony kierowca może rozpoznać problem po nieregularnym szumie generowanym od podłoża w czasie jazdy – to wynikowa różnic nacisku opony na drogę.

Na czym polega wyważanie kół?

Dobrze dobrane felgi wraz z oponami to podstawa bezpieczeństwa kierowcy i użytkowników ruchu drogowego. Od ich precyzyjnego dopasowania i wyważenia zależą właściwości jezdne pojazdu oraz komfort podróżowania. Wyważenie kół zapewnia równomierny rozkład masy na całym obwodzie opony. W dobrych serwisach wulkanizacyjnych, takich jak Margam FHU Marcin Kamiński, stosuje się dwie metody wyważania – statyczne oraz dynamiczne.

Metod wyważania kół

  • Wyważanie statyczne. Felga z oponą jest umieszczana na pionowy urządzeniu z trzpieniem, po czym wulkanizator dokonuje pomiarów wyważenia w jednej osi. Jeżeli strony są nierówne (cięższa opada, lżejsza jest wyżej), mechanik zakłada ciężarek na kołnierzu felgi. Masa ciężarka liczona jest w gramach po przeciwnej stronie w płaszczyźnie koła, aby przywrócić właściwe wyważenie.
  • Wyważenie dynamiczne. Procedura dynamiczna jest stosowana w trudniejszych przypadkach. Komputerowa wyważarka dokonuje pomiarów we wszystkich trzech osiach. Felga jest zakładana na wyważarkę, a koło obraca się z prędkością 16-25 km/h.  W czasie obrotu czujniki rejestrują wszelkie nieprawidłowości.

Dlaczego koła mogą być niewyważone?

Koła mogą być niewyważone, ponieważ zdarza się, że w oponie występują miejsca lekkie lub ciężkie powodujące statyczny brak wyważenia. Nawet minimalne odchylenia mogą zaburzać pracę opony i wywoływać jej nierównomierne toczenie. Przypadkiem dynamicznego braku wyważenia jest sytuacja, w której środek obrotu opony i koła mają różną masę. Koło może zachowywać się wówczas nienaturalnie i poruszać z góry na dół. W każdym przypadku nie można zwlekać i należy jak najszybciej udać się do sprawdzonego punktu wulkanizacyjnego.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas