Materiał Partnera Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Automatyczne skrzynie biegów cieszą się coraz większym powodzeniem wśród właścicieli  samochodów w Polsce. Znacznie zwiększa ona  komfort podróżowania, szczególnie w mieści. Jednak nadal spora część kierowców myśli, że o automatyczną skrzynię biegów nie trzeba dbać. Aby działała prawidłowo i służyła na długo, należy przestrzegać kilku zasad. Jak więc jeździć autem z automatyczną skrzynią biegów i kiedy ją serwisować?

Jak używać automatycznej skrzyni biegów?

Na początku trzeba wiedzieć, że automatyczna skrzynia biegów posiada cztery pozycje: PDN oraz R. Pozycja D (Drive) oznacza jazdę do przodu, natomiast R (Reverse) jest odpowiednikiem biegu wstecznego, N (Nautral) to tzw. luz, natomiast P ( Parking) wybiera się podczas parkowania. Należy pamiętać, że nie wolno operować przekładniami z D na R lub na odwrót, w trakcie jazdy! Zawsze musi dojść do całkowitego zatrzymania samochodu, a hamulec powinien zostać wciśnięty. Operacje lewarkiem, gdy auto się jeszcze toczy może zakończyć się kosztownymi naprawami. Tryb N nie powinno się stosować podczas jazdy, ponieważ służy raczej do przetaczania samochodu. I w przeciwieństwie do samochodów z ręczną skrzynią biegów, w czasie postoju na światłach, czy podczas innego, chwilowego zatrzymania, nie powinni się wrzucać auta „na luz”, ponieważ wtedy ścierają się sprzęgiełka w przekładni. Podczas parkowania wybieramy pozycję P i dochodzi do zablokowania kół, dlatego nie używa się go w czasie jazdy, bo może prowadzić do zniszczenia przekładni. Należy też pamiętać, że pomiędzy wciśnięciem przycisku pozycji, a faktyczną reakcją samochodu mija kilka sekund, dlatego zbyt szybkie naciśnięcie pedału gazu będzie skutkować szarpnięciem.


Najczęstsze awarie

Kierowcy, którzy wcześniej korzystali z samochodów z ręczną skrzynią biegów często mają problem z przestawieniem się na automat. Nie wiąże się to jednak wyłącznie ze zmianami pozycji w trakcie jazdy, ale z nieodpowiednim stylem jazdy. To najczęstsze powody awarii. Jeśli przytrafi ci się, jakiś problem ze skrzynią biegów lub będziesz chciał ją serwisować, z pomocą warto zwrócić się do firmy PK Automat Krzysztof Paszkowski.  Warunkiem długowieczności automatu jest nienarażanie jej na przeciążenia i przegrzanie, a także istotna jest wymiana oleju w odpowiednim czasie.

Opcje dodatkowe automatu

W trakcie jazdy można używać dodatkowych trybów: 1, 2 lub 3 (wtedy skrzynia korzysta tylko z jednego, dwóch lub trzech biegów). Nowoczesne modele aut posiadają jeszcze dwie dodatkowe opcje, czyli  Sport i Winter. Gdy wrzucimy tryb S, skrzynia będzie zmieniać biegi na wyższych obrotach i zacznie mocniej hamować silnikiem. Natomiast opcja W służy do jazdy w bardzo trudnych warunkach, na śliskiej nawierzchni. Nadużywanie tej pozycji może prowadzić do uszkodzenia skrzyni, więc trzeba używać jej rozważnie. Należy pamiętać, że jazda samochodem z automatem różni się od pojazdu z manualną skrzynią biegów. Naprawa automatycznej skrzyni biegów jest kosztowna, dlatego stosując się do pewnych zasad jej odpowiedniego używania, unikniesz sporych wydatków.

Opracowanie:

PK Automat Krzysztof Paszkowski

Celestynów , Kolejowa 3 lok. 4

Podziel się