Artykuł sponsorowany Naprawa czy wymiana DPF? Kiedy i na co się zdecydować?

Naprawa czy wymiana DPF? Kiedy i na co się zdecydować?

Problemy z filtrem cząstek stałych wróżą duże kłopoty, a często także znaczne wydatki. Nic więc dziwnego, że niedomagania DPF wywołują u większości właścicieli pojazdów duże emocje i stawiają ich przed dylematem – czy lepiej naprawić, czy też wymienić DPF? Warto przeczytać artykuł i dowiedzieć się, na który wariant najlepiej się zdecydować i w jakiej sytuacji.

Co to jest filtr cząstek stałych DPF?

Filtr DPF (diesel particulate filter) montowany jest od wielu lat w układach wydechowych nowoczesnych silników wysokoprężnych. Warto zaznaczyć, że filtry cząstek stałych coraz częściej wykorzystywane są w samochodach benzynowych, jako GPF (gasoline particulate filter). Podstawowym zadaniem filtrów cząstek stałych jest usuwanie ze spalin cząsteczek sadzy, które absorbują szkodliwe dla otoczenia i zdrowia ludzi węglowodory i tlenki metali. Jak wyjaśniają mechanicy działającego w położonej niedaleko Szczecina miejscowości Dołuje Bosch Car Service Starościk, wewnątrz filtra znajdują się przestrzenne struktury w postaci ścianek wykonanych z porowatego metalu i materiałów ceramicznych, na których osadza się zdecydowana większość, bo aż ok. 85% cząstek sadzy. Są one następnie wypalane w wysokiej temperaturze panującej wewnątrz filtra DPF. Mimo dużej sprawności po dłuższym okresie eksploatacyjnym filtry cząstek stałych zapychają się i powodują niedomagania w pracy silnika. Wówczas na tablicy rozdzielczej zapala się kontrolka awarii silnika oraz daje się odczuć powolny spadek mocy, a pojazd poprzechodzi w tryb awaryjny.

Regeneracja filtra cząstek stałych

Sprawdzoną i skuteczną metodą naprawy filtra DPF jest jego mycie w specjalistycznej maszynie po wcześniejszym demontażu i poddaniu fachowej ekspertyzie. Jedna z metod – hydronimiczna polega na przepłukaniu filtra strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem z udziałem specjalistyczny detergentu. Druga – sucha metoda, wykorzystuje do oczyszczania DPF strumień sprężonego powietrza. Wybór sposobu zależy od rodzaju i stopnia zanieczyszczenia filtra cząstek stałych.

Wymiana filtra DPF – kiedy jest konieczna?

Nie zawsze jednak czyszczenie DPF będzie zabiegiem skutecznym. Duże zanieczyszczenie i w konsekwencji zapchanie filtra cząstek stałych, spowodowane najczęściej złą jakością oleju napędowego, brakiem regularnej wymiany oleju silnikowego, niesprawnymi wtryskiwaczami lub jazdą na niedogrzanym silniku nie daje możliwości naprawy. Wówczas jedynym rozwiązaniem jest wymiana DPF. Warto przeprowadzić ją w renomowanej stacji obsługi, choćby takiej, jak wspomniana wcześniej firma Bosch Car Service Alltrucks Starościk.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas