Artykuł sponsorowany Kiedy sprzęgło w autobusie wymaga wymiany na nowe?

Kiedy sprzęgło w autobusie wymaga wymiany na nowe?

Sprzęgło umożliwia płynne ruszenie i zahamowanie pojazdu, jak również bezproblemową zmianę biegów – w związku z tym jest jednym z najważniejszych elementów układu napędowego. W przypadku autobusów i samochodów ciężarowych jego sprawne działanie wydaje się jeszcze istotniejsze, ponieważ ma zadanie przenosić zdecydowanie większą moc, aniżeli ma to miejsce w sytuacji samochodów osobowych. Zobacz więcej na temat wymiany sprzęgła w autobusach.

Podstawowe objawy zużycia sprzęgła w autobusach

Większość serwisów autobusów i autokarów podkreśla podobne objawy zużycia sprzęgła. Są one bardzo zbliżone do czynników występujących przy samochodach osobowych. Na gorszy stan sprzęgła może wskazywać:

  • ślizganie sprzęgła – czyli wzrost obrotów silnika przy jednoczesnym braku wzrostu prędkości,
  • szarpanie podczas ruszania,
  • mocniejsze drżenie dźwigni zmiany biegów,
  • zapach spalenizny (sugerujący spalenie sprzęgła),
  • szumy i nietypowe dźwięki ze skrzyni biegów.

Są to najczęściej występujące objawy, choć oznak zużycia może być więcej. Są one podobne w przypadku każdego rodzaju pojazdu. Różnica polega jednak na tym, że w autobusach, autokarach i innych pojazdach ciężarowych, sprzęgło zużywa się zdecydowanie szybciej. Wynika to przede wszystkim z tego, że są one bardziej narażone na niesprzyjające warunki, a do tego przewożą duże ciężary. Niewątpliwie wpływa to na szybszą eksploatację wszystkich części, w tym sprzęgła.

Kiedy wymienić sprzęgło w autobusie?

Z racji stosunkowo szybkiego zużycia sprzęgła w pojazdach ciężarowych, warto zadbać o regularny serwis autobusów. Oczywiście trudno jednoznacznie stwierdzić, kiedy należy wymienić sprzęgło, ponieważ wiele zależy od stylu i intensywności jazdy, długości trasy, ogólnego stanu technicznego pojazdu, a także od wielu innych warunków.

Jeśli dany autobus używany jest bardzo często, pokonuje długie trasy, a do tego ma częste i krótkie postoje, zalecane jest wymienienie sprzęgła po przejechaniu ok. 40 tysięcy kilometrów. Dla rzadziej wykorzystywanych autokarów, które nie są używane do dłuższych podróży, może być to nawet 100 tysięcy kilometrów. Trudno tutaj jednak wskazać prostą zasadę, ponieważ jest to bardzo indywidualna kwestia. Sprzęgło może zużyć się zdecydowanie szybciej, a w innych przypadkach wytrzyma nawet dwukrotny dystans. Dlatego najlepiej zadbać o regularną kontrolę pojazdu – tłumaczy ekspert z firmy Bus-Service specjalizującej się w serwisie autokarów i autobusów na terenie Opola i Olsztyna.

Regularny serwis autobusów pozwoli nie tylko dopilnować wymiany sprzęgła w odpowiednim momencie, ale również może zapobiec zużyciu się innych podzespołów. Warto podkreślić, że zbagatelizowanie uszkodzonego sprzęgła zazwyczaj prowadzi do poważniejszych i zdecydowanie bardziej kosztownych awarii – związanych m.in. ze skrzynią biegów czy kołem zamachowym.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas