Materiał Partnera Katalizator – działanie i najczęstsze awarie

Katalizator – działanie i najczęstsze awarie

Katalizator, a właściwie reaktor bądź konwerter katalityczny to obok silnika bardzo ważnym urządzeniem. Oczyszcza spaliny , ale przede wszystkim od niego zależy prawidłowa praca napędu, na którą ma wpływ właściwe spalanie paliwa. Jego obecność w każdym pojeździe jest wymuszona przez obowiązujące przepisy prawne, gdyż każde auto musi spełniać określone normy czystości spalin. Jak działa katalizator? Co jest lepsze: kupno nowego czy regeneracja obecnego?

Działanie katalizatora

Katalizator jest elementem układu wydechowego i  z zewnątrz przypomina tłumik. Jest zbudowany z wielu kanałów przypominających plaster miodu, które są pokryte odpowiednimi  pierwiastkami (platyną, rodem czy palladem)Kiedyś katalizatory nie były bardzo trwałe. Należało sprawdzać ich stan co około 30 tys. kilometrów. dziś wystarczy robić to co 80 tys. Jeżeli katalizator jest mocno eksploatowany jego wydajność spada. Działanie katalizatora ma na celu zredukowanie do minimum substancji toksycznych zawartych w spalinach. W starych modelach samochodów katalizatory były umieszczane pod podłogą auta, na rurze wydechowej. Obecnie montuje się je w kolektorze wydechowym, co powoduje jego zwiększoną efektywność. Jeżeli nadejdzie czas wymiany możesz kupić katalizator w odpowiednim punkcie, jak np. "ADIKA" Woszczak Monika z Inowrocławia, a stary tam zostawić. Firma oprócz sprzedaży zajmuje się też skupem katalizatorów. Oferuje nowy sprzęt w dobrej cenie.

Rodzaje katalizatorów

Ze względu na materiał, z którego wykonany jest rdzeń katalizatora, można wyróżnić dwa jego rodzaje.

  • Katalizator ceramiczny – zbudowany z rdzenia ceramicznego, usytuowany blisko silnika w układzie wydechowym, ogranicza emisję szkodliwych substancji stałych w czasie spalania paliwa. Jest niestety mało odporny na uszkodzenia mechaniczne i wolniej osiąga odpowiednią do pracy temperaturę. Katalizator ceramiczny szybciej się zużywa niż katalizator metalowy.
  • Katalizator metalowy – posiada metalowy rdzeń z kanalikami o strukturze plastra miodu, ma metalową obudowę. Katalizator metalowy lepiej przewodzi ciepło, dzięki temu szybciej uzyskuje poziom temperatury niezbędny do prawidłowej pracy. Metalowe  katalizatory są znacznie droższe od ceramicznych, ale cechuje je wysoka odporność na wszelkie uszkodzenia mechaniczne.

Najczęstsze awarie

Awarie najczęściej dotykają katalizatory ceramiczne, ale nie tylko. Metalowe też są narażone na awarie. Uszkodzeniu może ulec rdzeń, co jest spowodowane zużyciem mechanicznym. W pojazdach zasilanych LPG powodem jest źle wyregulowana instalacja gazowa. Natomiast w pojazdach na benzynę do uszkodzenia rdzenia dochodzi w momencie awarii układu zapłonowego (paliwo spala się w katalizatorze, a nie w cylindrze) lub poprzez dostanie się do katalizatora paliwa (podczas holowania albo popychu). Jeżeli wjedziemy samochodem w głęboką kałużę, z powodu raptownego schłodzenia katalizatora może pogorszyć się jego wydajność i finalnie może się zepsuć.

Pamiętaj, że w przypadku zepsucia się katalizatora w twoim aucie, nie możesz zamontować używanego sprzętu. Jest to niezgodne z prawem. Zużyty katalizator jest uznawany za odpad przeznaczony do utylizacji. "ADIKA" Woszczak Monika to miejsce zajmujące się sprzedażą katalizatorów i ich skupem, w którym bez problemu zakupisz katalizator do swojego auta, a stary możesz zostawić.

Opracowanie:

"ADIKA" Woszczak Monika

Inowrocław , Narutowicza 54 lok. 4a

  • tel. 601 389 447

Podziel się