Artykuł sponsorowany Dobre klocki hamulcowe gwarantem bezpieczeństwa

Dobre klocki hamulcowe gwarantem bezpieczeństwa

Wielu kierowców zwleka z wymianami części lub większymi naprawami swoich pojazdów do ostatniej chwili. Niestety takie działanie może prowadzić do nieszczęśliwych wypadków, a przynajmniej grozić zdrowiu i życiu prowadzącego pojazd oraz jego pasażerom. Dlatego jeśli tylko słyszymy, że klocki „piszczą”, a hamowanie nie jest skuteczne warto udać się do mechanika i je wymienić.

 Jak działają klocki hamulcowe i tarcze?

Prawidłowo działający układ hamulcowy to gwarancja bezpieczeństwa dla prowadzącego pojazd oraz jego pasażerów. Do najważniejszych elementów układu należą klocki i tarcze hamulcowe. Mechanizm ich działania jest bardzo prosty. W zaciskach umieszonych po obu stronach tarczy są klocki hamulcowe, które po naciśnięciu pedału hamulca zaciskają powierzchnię tarczy. Dochodzi wtedy do hamowania. Klocki cofają się do pierwotnego położenia dzięki działaniu pompy hamulcowej. Ciągłe użycie hamulca, czyli dociskanie klocków do tarczy powoduje ich zużywanie i dlatego podczas wizyty u mechanika samochodowego warto kontrolować poziom zużycia materiału ciernego, a w przypadku jeśli będzie on poniżej 3mm dokonać ich wymiany.

 Jakie są objawy zużytych klocków hamulcowych?

Podstawowym powodem zużycia klocków hamulcowych jest ich długotrwała eksploatacja. Jest ona zależna od sposobu użytkowania samochodu oraz stylu jazdy kierowcy. Objawami, które sygnalizują, że klocki hamulcowe kwalifikują się do wymiany jest załączenie się czujnika akustycznego w pojeździe. W środku klocka hamulcowego zamontowana jest blaszka, która w momencie gdy klocki zbliżają się do poziomu zużycia zaczyna wydawać charakterystyczny dźwięk – piszczenie. W nowych samochodach zamontowany elektroniczny czujnik wyświetla na dece rozdzielczej informację o tym, że klocki hamulcowe są do wymiany. Działa to na podobnej zasadzie, czyli blaszka stykająca się z tarczą zamyka obwód elektryczny. Pojawia się komunikat w formie czerwonej kontrolki. Może się zdarzyć, że klocki „odzywają się” zaraz po ich założeniu. Jest to sygnał, że  prawdopodobnie poluzowane są części mocowania klocka, które ocierają o tarczę hamulca, lub jest to błąd mechanika przy zakładaniu klocków hamulcowych.

 Jak jeździć po wymianie klocków hamulcowych?

Po wizycie u mechanika samochodowego i wymianie klocków hamulcowych przynajmniej kilka pierwszych hamowań należy wykonać ostrożnie. Nowe hamulce wymagają ułożenia się, czyli wstępnego uformowania. Okładziny hamulcowe muszą dopasować się do założonej wcześniej tarczy hamulcowej, która po pewnym czasie ma widoczne ślad użytkowania. Dlatego pierwsze pięć hamowań należy wykonać z zachowaniem należytej odległości od innych pojazdów i ostrożnie, co pozwoli na dopasowanie się klocków i ich właściwe funkcjonowanie.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas