Artykuł sponsorowany Dlaczego wymiana oleju jest konieczna?

Dlaczego wymiana oleju jest konieczna?

Częstą przyczyną awarii skrzyni biegów jest nieregularna wymiana oleju. Nie jest to jednak jedyny powód. Następstwem jest kompleksowa naprawa skrzyni biegów i oczywiście koniecznym wydatkiem. Jeśli zachodzi potrzeba jej naprawy, należy zgłosić się do odpowiedniego serwisu, świadczącego pełen zakres usług. Mechanicy zajmujący się tego typu usługami, mają doświadczenie, więc warto im zaufać. Można ustalić szacunkowe koszty, po czym naprawić lub wymienić skrzynię biegów.

Wymiana oleju jest jednym z najprostszych, najskuteczniejszych i najtańszych sposobów ochrony życia samochodu, zwłaszcza skrzyni biegów. Olej jest siłą napędową skrzyni biegów. Zmniejsza tarcie, zużycie, zapewnia smarowanie, tworzy uszczelnienie między pierścieniami i zębatkami, pomagając jednocześnie w chłodzeniu elementów skrzyni biegów. Olej skrzyni biegów tłumi nawet wstrząsy i hałas ruchomych części. Dlatego należy pamiętać o regularnej wymianie oleju, bo naprawa skrzyni biegów jest bardzo kosztowna. Jeśli jednak wystąpi problem, kompleksową naprawą manualnych skrzyń biegów oraz skrzyń półautomatycznych zajmuje się np. firma Carsland.

Jakie są rodzaje skrzyń biegów?

Skrzynia biegów jest mechanizmem umożliwiającym zmianę przełożenia, służącym do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik, do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Skrzynia biegów jest łączona z silnikiem za pomocą sprzęgła. Rodzaje skrzyni biegów:

  • Mechaniczne – zmianę przełożeń uzyskuje się za pomocą przekładni zębatych. Popularne są skrzynie z ręczną dźwignią zmiany biegów. Koła przekładni pozostają w ciągłym zazębieniu. Odpowiednie przełożenie, a więc i drogę przepływu mocy w przekładni, wybiera się poprzez system synchronizowanych sprzęgieł, sterowany drążkiem zmiany biegów. W starych konstrukcjach skrzyń biegów, które nie były wyposażone w synchronizatory, zmiana biegów była procesem wielostopniowym.
  • Sekwencyjne – rodzaj skrzyń mechanicznych, stosowanych w motocyklach, ale rzadziej w samochodach, w których zmiana przełożenia realizowana jest za pomocą dźwigni, mającej możliwość jednorazowo zmiany tylko o jeden bieg (w górę lub w dół). Po zastosowaniu sterowania za pomocą elektroniki trafiły również do samochodów.
  • Hydromechaniczne – zmianę przełożenia uzyskuje się za pośrednictwem zmiany szybkości krążenia cieczy w przekładni hydrokinetycznej i przekładni zębatej, zwykle planetarnej. Są to zazwyczaj automatyczne lub półautomatyczne skrzynie biegów.
  • Bezstopniowe – przełożenie realizowane jest za pomocą pasa klinowego specjalnej konstrukcji, opasującego dwie pary kół stożkowych, które rozsuwając się, lub zsuwając, powodują płynną zmianę przełożenia. Jego wartość w takiej konstrukcji może być dowolna w pewnych granicach. Stosowane głównie w kombajnach oraz nowoczesnych ciągnikach rolniczych, a także w skuterach.

Dlaczego występuje awaria automatycznej skrzyni biegów?

Automatyczna skrzynia biegów psuje się z winy kierowców. Błędy popełniane przez właścicieli pojazdów:

  • zmiana trybu w czasie jazdy,
  • przejście z D do R,
  • długi zjazd z góry przy użyciu trybu N,
  • hamowanie przejściem w tryb R,
  • zwiększanie obrotów przy użyciu dwóch pedałów jednocześnie,
  • szybka jazda na zimnym silniku,
  • holowanie zamiast lawety,
  • ręczne rozpędzanie pojazdu,
  • jeden olej na całą żywotność,
  • nadmierne obciążenie auta.  

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas