Artykuł sponsorowany Czym się różni zbieżność kół od geometrii 3D?

Czym się różni zbieżność kół od geometrii 3D?

Zbieżność kół i geometria 3D to dwa pojęcia, które są często mylone przez kierowców. Związane są one z prawidłowym ustawieniem kół w pojeździe, które ma znaczenie dla bezpiecznego i komfortowego użytkowania samochodu. Warto o to zadbać, by jazda autem sprawiała przyjemność i nie zagrażała innym uczestnikom ruchu drogowego. Przeczytaj i dowiedz się, czym te dwa zagadnienia się różnią!

Czym jest zbieżność kół?

Zbieżność kół jest ustawieniem kół w samochodzie na jednej osi. Jest to wartość, która precyzuje położenie przednich bądź tylnych kół w stosunku do siebie. Określa się ją kątem między torami kół na jednej osi. Obejmuje ono czynności, które minimalizują ryzyko zmęczenia elementów zawieszenia, zużycia opon, a nawet uszkodzenia przekładni kierowniczej.

Jak wskazują specjaliści firmy Autoserwis Kodo Krzysztof Drapiewski, właściwe ułożenie kół ma ogromny wpływ na komfort prowadzenia pojazdu. Brak odpowiedniej zbieżności skutkuje na ogół ściąganiem auta na jedną stronę. Co niezwykle ważne, odpowiednio ustawione zawieszenie przyczynia się do równomiernego zużycia opon oraz elementów gumowych. Wyeliminowane są wówczas ryzyko niewłaściwego ścierania się opon i konieczność ich częstszej wymiany.

Geometria kół w pojeździe

Przez geometrię 3D rozumie się określenie kilku ustawień. Zbieżność kół jest jednym z jej elementów. Wraz z nią dokonuje się ustawienia lub skorygowania:

  • wysokości samochodu z tyłu i przodu,

  • kąta pochylenia koła,

  • kąta zbieżności tyłu,

  • kąta pochylenia tylnego koła,

  • kąta pochylenia sworznia zwrotnicy przedniego koła,

  • kąta wybiegu,

  • kąta różnicowy mechanizmu kierowniczego,

  • ustawienia przegubu kulowego dolnego oraz górnego,

  • przesunięcia koła (np. w autach sportowych).

Dzięki geometrii kół można dokładniej zobrazować ustawienie kół w pojeździe na każdej płaszczyźnie. Zapewnia ona stabilność samochodu podczas jazdy, a także dobry stan techniczny pojazdu. Umożliwia również wskazanie przyczyn powstawania rozbieżności i ich wyeliminowanie. Warto ją przeprowadzić po wymianie układu kierowniczego, zawieszenia oraz opon.

Stosowanie nowoczesnych technologii pozwala na wykonanie pomiarów wielu parametrów jednocześnie. Po zmierzeniu wybranych parametrów można skorygować ustawienie kół, zgodnie z zaleceniami producenta danego modelu pojazdu.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas