Materiał Partnera Co się najczęściej psuje w silnikach Diesla?

Co się najczęściej psuje w silnikach Diesla?

Kiedy kupujemy samochód, często stajemy przed pytaniem – wybrać auto na benzynę, czy jednak z silnikiem Diesla? Kwestia nie jest tak prosta do rozstrzygnięcia, jak się wydaje. Silniki Diesel bowiem, inaczej zwane silnikami o zapłonie samoczynnym bądź silnikami wysokoprężnymi, mogą nabawić się usterek, które wcale nie są tanie do naprawy. Co w takim razie zwykle się w nich psuje?

Układ wtryskowy

Pierwszym takim elementem jest układ wtryskowy. W silnikach Diesla poddawany jest znacznie większym obciążeniom, przez co też szybciej może ulec awarii. Wszelkie niesprawności, które powstaną w tym układzie, będą szybko oddziaływać na pozostałe jednostki znajdujące się w aucie – komentuje nasz rozmówca z Diesel Motor Service. Dlaczego powstają usterki? Bardzo często przed tankowanie kiepskiej jakości paliwa. Drobne zanieczyszczenia, które nie zawsze zatrzyma filtr, przedostają się do układu i uszkadzają wtryskiwacz. Z tego powodu należy pamiętać o regularnej wymianie filtrów, tylko wtedy będą prawidłowo funkcjonować. Regeneracja wtryskiwaczy jest bardzo drogą usługą, liczoną nawet w tysiącach złotych.  

Turbosprężarka

Drugim ważnym komponentem każdego auta wyposażonego w silnik Diesla jest oczywiście turbosprężarka. Dzięki niej można uzyskać wysoką sprawność auta mimo niedużej pojemności skokowej charakterystycznej dla silnika. Turbosprężarka tak długo będzie działała dobrze, jak długo my będziemy w odpowiedni sposób użytkować samochód. Kierowca powinien dbać o stan tego elementu, inaczej będzie musiał zmierzyć się z regeneracją turbin. Koszt regeneracji turbin ze stałą geometrią waha się do maksymalnej kwoty 1500 zł, z kolei jeśli jest to model ze zmienną geometrią, trzeba być gotowym na wydatek rzędu powyżej 1500 zł. Jeśli będziemy musieli wymienić turbosprężarkę na nową, zapłacimy nawet 3000 zł.

Koło dwumasowe

W samochodach z silnikiem Diesla duże znaczenie ma także koło dwumasowe. Służy ono poprawie komfortu jazdy kierowców i jest montowane w zamian tradycyjnego koła zamachowego, które powoduje mocne wibracje. Jeśli będziemy notorycznie jeździć na niskich obrotach bądź zrywać się z czerwonego światła z piskiem opon, szybko usłyszymy niepokojące grzechotanie oraz poczujemy szarpanie w trakcie jazdy. Koszt naprawy koła dwumasowego może sięgać 2000 zł.

Filtr cząstek stałych

Nie można zapomnieć o filtrze cząstek stałych. Oczyszcza ze szkodliwych cząsteczek spaliny wydzielane z silnika wysokoprężnego, kiedy nie zostały one spalone w cylindrze. Jeśli jeździmy samochodem tylko po mieście, filtr zapycha się i wymaga przeprowadzenia drogiego czyszczenia. Może to kosztować ok. 500 zł, a jeśli okaże się, że filtr cząstek stałych trzeba będzie wymienić na nowy, będziemy musieli wydać od 3 do nawet 8 tys. złotych.

Podziel się