Artykuł sponsorowany Awaria opony w ciężarówce - co należy wiedzieć?

Awaria opony w ciężarówce - co należy wiedzieć?

Prowadząc pojazd ważący 40 ton, zostajemy narażeni na liczne niebezpieczeństwa. Jednym z nich może być awaria opony. Takie wydarzenie powoduje trudności w opanowaniu pojazdu i niestety często prowadzi do wypadków. Zakładając jednak, że defekt opony w ciężarówce przebiegnie łagodnie, stajemy przed problemem wymiany koła. Co trzeba wiedzieć, aby zachować przy tym bezpieczeństwo i nie łamać przepisów?

Sprawdzanie opon w ciężarówce przed jazdą

W zgodzie z zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć, przed wyruszeniem w trasę należy dokładnie zapoznać się ze stanem technicznym ogumienia. Warto przypomnieć w tym miejscu o zupełnej podstawie, jaką jest określenie typu opony - zimowa, letnia, czy uniwersalna (tak, wciąż wielu kierowców zapomina o zmianie). Następnie należy zbadać indeksy. Opony do ciężarówek charakteryzują się dużą nośnością, upewnijmy się jednak, że jest ona wystarczająca względem towaru, który transportujemy. Na bieżąco musimy także kontrolować zużycie bieżnika. Stan poniżej 1,6 mm (mierzony w głównych rowkach) to moment, w którym należy wymienić oponę w ciężarówce.

Jaka opona w kole zapasowym?

Kiedy już upewniliśmy się co do zadowalającego stanu aktualnego ogumienia, należy przygotować koła zapasowe z odpowiednimi oponami do tira. Musimy pamiętać, że ciągnik wymaga innego rodzaju opon niż naczepa. Dobrze, gdy posiadamy oryginalne zapasy od producenta. Jeśli nie, warto zaopatrzyć się w dobrej jakości opony uznanych producentów, takich jak Continental, Bridgestone czy Goodyear. Jak podają eksperci z firmy Orange Express s.c., handlującej właśnie tymi markami, taki wybór zapewnia trwałość i bezpieczeństwo. 

Jak wynika z Kodeksu Drogowego, pojazd nie może być wyposażony w “opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi”. W przypadku znacznego zużycia lub defektu opony w trasie bywa, że nie mamy innego wyboru. Warto wówczas zachować popsutą oponę na dowód, że ta nieprawidłowość wynika z konieczności. Jest jednak kwestia, której nie możemy złamać. W ciężarówce wyróżniamy trzy rodzaje osi: prowadzącą (oznaczenie “F”), ciągnącą (oznaczenie “D”), oraz wleczoną (oznaczenie “T” i/lub “FRT”). Na każdą z tych osi dopuszczone jest wyłącznie montowanie opon o odpowiadającym im oznaczeniu lub ewentualnie opony oznaczonej literą “Z” (uniwersalna). W przeciwnym wypadku samochód może “pływać”, a w razie udziału w wypadku ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas