Artykuł sponsorowany Sposoby oznakowywania dróg

Sposoby oznakowywania dróg

Oznakowanie dróg jest jednym z najważniejszych elementów decydujących o sprawności ruchu drogowego i bezpieczeństwie kierowców. Podstawy współczesnego oznakowania dróg wywodzą się z „Instrukcji o znakach i sygnałach na drogach z roku 1975”. W późniejszych latach czyniono istotne uzupełnienia i modyfikacje, z kolei Dziennik Ustaw z 2003 roku określa, w jaki sposób powinny być oznakowywane drogi.

Zasady umieszczania znaków na drodze

Oznakowywanie dróg jest wykonywane ściśle z jasno wytyczonymi zasadami. Znaki mają być umieszczone:

  • Po prawej stronie jezdni albo nad jezdnią, gdy dotyczą wszystkich pasów ruchu, którymi poruszają się kierowcy
  • Nad pasami ruchu, jeśli dotyczą tylko jednego z nich
  • Po lewej stronie drogi
  • Samodzielnie, jeżeli tak wskazują przepisy
  • Jako powtórzenie znaków, które są umieszczone z prawej strony drogi dwujezdniowej, o ile jezdnie mają więcej niż jeden pas ruchu
  • Na drodze, kiedy ruch na niej jest zamknięty albo ograniczony
  • Na wysepkach na skrzyżowaniach, pod warunkiem, że znak nakazu wskazuje, w jakim kierunku ma poruszać się kierowca.

W jaki sposób umieszczane są znaki?

Dziennik Ustaw określa nie tylko zasady oznakowywania, ale również sposób ustawiania znaków – komentuje nasz rozmówca z firmy ANDROS:
  • Znaki są umieszczane na konstrukcjach wsporczych, o przekroju kotowym lub eliptycznym, którymi są słupki, ramy, wysięgniki czy konstrukcje bramowe. Są wykonane z materiałów trwałych. Znaki w razie potrzeby mogą być również umieszczone na słupach linii telekomunikacyjnych, latarniach, a także słupach trakcyjnych, masztach sygnalizatorów oraz ścianach budynków lub elementach konstrukcyjnych na obiektach inżynierskich
  • Znak powinien być umieszczony w stosunku do kolejnego znaku w odległości 50 m, jeżeli jest to droga o dopuszczalnej prędkości powyżej 90 km/h, 20 m, jeżeli jest to droga o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h oraz 10 m na wszystkich innych drogach
  • Kiedy względy lokalne wymuszają konieczność zastosowania kilku znaków na jednym słupku, można to zrobić w sposób pionowy albo poziomy
  • Tarcze umieszczanych na jezdni znaków powinny być odchylone w linii prostopadłej w stosunku do drogi
  • Odległość znaku od krawędzi korony drogi z poboczem nie może być mniejsza niż 0,5 metra. Jeśli nie jest możliwe umieszczenie znaku poza koroną drogi, na drogach gruntowych muszą być ustawione na poboczu w odległości nie mniejszej niż 0,5 metra od krawędzi jezdni, z kolei na drogach z poboczami o nawierzchni twardej w odległości nie mniejszej niż 0,5 metra mierzonej od krawędzi podłoża bitumicznego
  • Wysokość umieszczenia znaku jest określana przez rodzaj drogi i miejsca na jezdni. Nie może stanowić on jednak przeszkody dla przechodzących pieszych.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas