Artykuł sponsorowany Projektowanie magazynu – podstawowe pojęcia, zasady organizacji

Projektowanie magazynu – podstawowe pojęcia, zasady organizacji

Magazyny to bardzo istotne punkty łańcucha logistycznego. Przechowywane w nich towary muszą mieć optymalne warunki. Już na etapie projektowania należy przewidywać zastosowanie magazynu, jego obłożenie, liczbę pracowników, sposoby poruszania się po nim… Jak zaprojektować magazyn, aby przynosił zyski i był bezpiecznym miejscem przechowywania oraz pracy?

Wielkość i kształt magazynu

Rozmiary oraz kształt magazynu zależą od tego, co będziemy w nim przechowywać, a więc od tego, czym zajmuje się nasza firma i na jaką skalę. Zupełnie inny będzie magazyn na zboże, którym dysponuje skup, a inny będzie magazyn niewielkiej firmy dystrybuującej kosmetyki na skalę lokalną. Miejsca te będą się różniły wielkością, kształtem, ale też warunkami panującymi w magazynie i technologiami, które pozwalają takie warunki uzyskać.

Wiele firm zastanawia się, czy lepiej jest postawić własny magazyn, czy też wynająć już gotową konstrukcję. Własny magazyn ma tę zaletę, że jest wybudowany idealnie pod nasze potrzeby. Jeżeli dobrze go zaprojektujemy, nie będzie za duży ani za mały. Dodatkowo, jest to wydatek jednorazowy, podczas gdy wynajem to stały comiesięczny koszt. Co więcej, gdyby magazyn przestał być nam potrzebny, możemy go wynająć innym podmiotom, a gdyby zaczęło brakować nam miejsca – możemy go rozbudować w dowolnym momencie. Wynajem magazynu ściąga z nas z kolei odpowiedzialność za jego utrzymanie. Za stałą opłatę otrzymujemy przestrzeń magazynową i nie musimy się o nic więcej martwić.

Co jest potrzebne, aby wyliczyć zapotrzebowanie magazynowe?

Magazyny występują w bardzo wielu typach i dla każdego nieco inaczej będzie przebiegało wyliczanie zapotrzebowania na przestrzeń. Warto skonsultować się ze specjalistami w dziedzinie magazynowania, np. www.operis.com.pl, aby skorzystać z profesjonalnego doradztwa.

W projektowaniu magazynu ważne są dwa aspekty: ilościowy oraz techniczno-logistyczny. Najpierw zastanawiamy się, ile miejsca potrzebujemy, bez przenoszenia tego na warunki konkretnego typu magazynu. Następnie uzyskane wyniki wymiarujemy pod kątem tego, jaki będzie nasz magazyn. W ten sposób uzyskujemy realne zapotrzebowanie na przestrzeń w kontekście specyficznej konstrukcji magazynu.

Musimy wiedzieć dokładnie, jakie towary i w jakiej ilości będą stanowiły zasoby stale odnawialne. Uzupełnianie magazynu o te towary odbywa się na podstawie prognozy sprzedaży, dlatego dobrze jest mieć już jakieś doświadczenia w swojej branży przed podjęciem decyzji o postawieniu magazynu. Są to tzw. indeksy handlowe. Trzeba jednak wziąć pod uwagę także indeksy niehandlowe, czyli to, co musimy mieć, ale co nie stanowi oferty dla naszych klientów. Mogą to być np. kartony, opakowania, taśmy klejące, etykiety, materiały reklamowe i inne. Najbezpieczniejsza będzie prognoza sprzedaży i zużycia zasobów na najbliższe 3–5 lat. Warto też znać zakresy wagowe załadowanych palet, jeżeli nasz towar daje się paletować.

 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas