Artykuł sponsorowany Specyfikacje techniczne w budownictwie drogowym

Specyfikacje techniczne w budownictwie drogowym

Budownictwo drogowe w Polsce rozwija się z prężnie wraz z upływającymi latami. Każdego roku do użytku trafiają setki kilometrów nowych dróg i autostrad. Mimo to do realizacji założonych celów jeszcze brakuje, a wielu kierowców narzeka na stan techniczny polskich tras wybudowanych na początku lat 90. Z tego też względu rząd przeznacza coraz większe fundusze na modernizację oraz rozbudowę sieci dróg i autostrad, jednak działania te nie mogą odbyć się bez sporządzenia specyfikacji technicznych. Co to takiego?

Czym jest specyfikacja techniczna?

Mianem ogólnej specyfikacji technicznej określa się opracowanie, które zawiera warunki wykonania i odbioru określonego rodzaju robót budowlanych. Spełnienie wyznaczanych warunków jest niezbędne do uzyskania wymaganego standardu oraz jakości przeprowadzonych robót. Specyfikację techniczną można też określić jako zbiór wymagań formalnych i technicznych, w którym zawarte są informacje o użytych do budowy materiałach, warunkach ich transportu, składowania i przechowywania, przeprowadzonych kontrolach i rozliczeniu określonego rodzaju robót budowlanych. Warto zaznaczyć, że sporządzaniem tak specjalistycznej dokumentacji zajmują się biura projektowe takie jak np. IMS Project. Specyfikacja techniczna jest efektem pracy ekspertów z określonej branży budowlanej. Dokument jest nieodłącznym elementem systemu przetargowego funkcjonującego w gospodarce rynkowej. W budownictwie drogowym w naszym kraju – szczególnie w przypadku budowy dróg krajowych- przyjęto praktykę wydawania ogólnych specyfikacji technicznych, które regulują i przyspieszają postępowanie związane z pracami wykonawczymi.

Specyfikacja techniczna a wycena robót budowlanych

Na podstawie informacji zawartych w ogólnej specyfikacji technicznej możliwe jest ustalenie kosztów realizacji danej inwestycji. Szacunków dokonuje się na podstawie „Biuletynu cen robót budowlanych i mostowych”, który jest okresowo wydawany przez Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa. Oba dokumenty stanowią podstawę do  sporządzania kosztorysów ofertowych, rozliczenia robót budowlanych czy wyceny składowych części dróg i autostrad.

Zalety stosowania ogólnych specyfikacji technicznych

Stosowanie ogólnych specyfikacji technicznych w budownictwie drogowym niesie za sobą wiele korzyści. Dzięki nim możliwe jest ujednolicenie polskich procedur inwestycyjnych do działań powszechnie stosowanych na terenach Unii Europejskiej. Taka dokumentacja ma również znaczący wpływ na usprawnienie przebiegu wszelkich prac budowlanych. Pomocna jest także przy odbiorze ukończonych nieruchomości drogowych, gdyż rozwiewa wszelkie wątpliwości na temat postępowania wykonawczego.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas