Artykuł sponsorowany Projektowanie dróg poza terenem zurbanizowanym

Projektowanie dróg poza terenem zurbanizowanym

Zasady projektowanie dróg zależą od ich rodzaju a także od położenia. Inne reguły dotyczą dróg położonych w miastach, a inne dróg w terenie niezabudowanym. Podobnie innych wytycznych należy się trzymać projektując drogi gminne, innych drogi szybkiego ruchu, czy autostrady. Infrastruktura drogowa pozamiejska sprawia czasem problemy zarówno inwestorom, jak i zarządcom dróg, od początku procesu inwestycyjnego, to jest już od etapu projektowania.

Jakie parametry wpływają na właściwe zaprojektowanie drogi?

Prawidłowe zaprojektowanie drogi pozamiejskiej wymaga uwzględnienia wielu czynników, które wpływają na jej parametry geometryczne, konstrukcję i warstwy przekroju. Jeszcze przed przystąpieniem do projektowania projektant drogowy musi zebrać i przeanalizować wszelkie niezbędne informacje dotyczące przeznaczenia drogi, struktury jej użytkowników pod względem rodzaju samochodów a także prognozowanego (lub występującego, w przypadku przebudowy istniejącej drogi) natężenia ruchu oraz warunków terenowych. Projektowanie dróg obwarowane jest także szczegółowymi przepisami, przy czym projektowanie autostrad i dróg szybkiego ruchu opiera się na nieco innych regułach, niż projektowanie dróg gminnych i powiatowych. Nawet te jednak mają dopuszczoną większą prędkość jazdy, niż ulice na obszarach zamieszkanych, która w większości przypadków wynosi 90 km/h. Wymusza to odpowiednie do szybkości ruchu zaprojektowanie łuków poziomych, w celu zapewnienia bezpieczeństwa kierowców i innych użytkowników drogi, w każdych warunkach pogodowych. Także struktura użytkowa pojazdów korzystających z drogi jest bardzo istotna, bo droga, którą jeździ wiele samochodów ciężarowych winna mieć większą wytrzymałość, zaś w terenie gdzie często na drodze pojawiają się maszyny rolnicze, należy się liczyć z tym, że szybsze samochody osobowe będą je wyprzedzać. Zatem, biorąc pod uwagę także szerokość maszyn rolniczych, która bywa ponadgabarytowa, dobrze jest przewidzieć większą szerokość pasów jezdni i dodatkowo utwardzić pobocze.

Projekt drogi – plan, przekrój i konstrukcja

Geometrię drogi w planie można z grubsza podzielić na proste, łuki kołowe i krzywe przejściowe. Najłatwiejsza do pokonania, a także do zaprojektowania jest oczywiście prosta. Jest to odcinek pomiędzy dwoma punktami. Nie zawsze jednak, ze względu na warunki terenowe, projektanci z IMS Projekt mogą wytyczyć wyłącznie proste, dlatego odcinki prostych łączy się za pomocą łuków kołowych, wykreślanych w planie zgodnie z zasadami geometrii. Na pojazd poruszający się z dużą prędkością oddziałuje siła odśrodkowa, zatem dla jej zrównoważenia w przekroju poziomym drogi stosuje się nachylenie do wnętrza łuku. Fragmenty drogi łączące prostą z nachyloną nawierzchnią ługu tworzą krzywe przejściowe.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas