Jak właściwie zaplanować ścieżki rowerowe i chodniki na drogach niższych klas?
Budowa i remontW dzisiejszy czasach ścieżki rowerowe oraz chodniki są elementem niemal obowiązkowym. Zdecydowanie usprawniają ruch uliczny oraz zapewniają bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom. Inwestorzy i projektanci dbają zatem, aby zostały wykonane w sposób jak najbardziej racjonalny i komfortowy dla uczestników ruchu. Jak powinny być projektowane gminne drogi, aby nie stanowiły zagrożenia?
Odpowiednia szerokość pasów
Podczas planowania dróg gminnych, istotne jest właściwe dostosowanie szerokości pasów, ścieżek rowerowych i chodników. Powinny być dopasowane przede wszystkim do natężenia ruchu w danej okolicy. Popularną praktyką jest łączenie ścieżek z chodnikami, jednak może to stwarzać niebezpieczeństwo dla pieszych, gdyż rowerzyści poruszają się ze zdecydowanie większą prędkością i mają mniejszą zdolność do wykonywania gwałtownych i nagłych manewrów – kiedy na przykład pieszy wtargnie na ich pas. Optymalne jest więc zastosowanie chodnika po jednej stronie, natomiast ścieżki po drugiej. Wszystkie elementy powinny umożliwiać swobodne mijanie się pojazdów i osób poruszających się w przeciwnych kierunkach. Często można zauważyć, że starsze asfaltowe ulice były zbyt wąskie, przez co przy manewrach mijania się dwóch większych pojazdów, konieczne było zjechanie na pobocze. Zwiększało to eksploatację aut, a także mogło stanowić niebezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów, gdyż rzadko kiedy przy gminnych drogach powstawały wtedy chodniki.
Dobrze rozplanowane przejazdy i przejścia
Kolejnym ważnym elementem jest rozplanowanie przejść i przejazdów w taki sposób, aby nie wstrzymywały nadmiernie ruchu ulicznego. Na rondach i skrzyżowaniach najlepszym wyjściem będzie zastosowanie sygnalizacji. W przypadku, kiedy ograniczenie prędkości wynosi więcej niż 60 km/h wszystkie przejścia powinny być dodatkowo oznakowane, najlepiej za pomocą mrugających świateł LED. Nawet jeśli cała trasa nie jest oświetlana, warto w obrębie przejazdów i przejść zastosować pojedyncze latarnie. Obecnie istnieje możliwość założenia oświetlenia zasilanego panelem słonecznym, przez co można je stosować nawet w miejscach nieprzyłączonych do sieci elektrycznej.