Artykuł sponsorowany Jak właściwie zaplanować ścieżki rowerowe i chodniki na drogach niższych klas?

Jak właściwie zaplanować ścieżki rowerowe i chodniki na drogach niższych klas?

W dzisiejszy czasach ścieżki rowerowe oraz chodniki są elementem niemal obowiązkowym. Zdecydowanie usprawniają ruch uliczny oraz zapewniają bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom. Inwestorzy i projektanci dbają zatem, aby zostały wykonane w sposób jak najbardziej racjonalny i komfortowy dla uczestników ruchu. Jak powinny być projektowane gminne drogi, aby nie stanowiły zagrożenia?

Odpowiednia szerokość pasów

Podczas planowania dróg gminnych, istotne jest właściwe dostosowanie szerokości pasów, ścieżek rowerowych i chodników. Powinny być dopasowane przede wszystkim do natężenia ruchu w danej okolicy. Popularną praktyką jest łączenie ścieżek z chodnikami, jednak może to stwarzać niebezpieczeństwo dla pieszych, gdyż rowerzyści poruszają się ze zdecydowanie większą prędkością i mają mniejszą zdolność do wykonywania gwałtownych i nagłych manewrów – kiedy na przykład pieszy wtargnie na ich pas. Optymalne jest więc zastosowanie chodnika po jednej stronie, natomiast ścieżki po drugiej. Wszystkie elementy powinny umożliwiać swobodne mijanie się pojazdów i osób poruszających się w przeciwnych kierunkach. Często można zauważyć, że starsze asfaltowe ulice były zbyt wąskie, przez co przy manewrach mijania się dwóch większych pojazdów, konieczne było zjechanie na pobocze. Zwiększało to eksploatację aut, a także mogło stanowić niebezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów, gdyż rzadko kiedy przy gminnych drogach powstawały wtedy chodniki.

Dobrze rozplanowane przejazdy i przejścia

Kolejnym ważnym elementem jest rozplanowanie przejść i przejazdów w taki sposób, aby nie wstrzymywały nadmiernie ruchu ulicznego. Na rondach i skrzyżowaniach najlepszym wyjściem będzie zastosowanie sygnalizacji. W przypadku, kiedy ograniczenie prędkości wynosi więcej niż 60 km/h wszystkie przejścia powinny być dodatkowo oznakowane, najlepiej za pomocą mrugających świateł LED. Nawet jeśli cała trasa nie jest oświetlana, warto w obrębie przejazdów i przejść zastosować pojedyncze latarnie. Obecnie istnieje możliwość założenia oświetlenia zasilanego panelem słonecznym, przez co można je stosować nawet w miejscach nieprzyłączonych do sieci elektrycznej. 

Właściwe ograniczenia i znaki drogowe

Dobre biura projektowe, takiej jak PROINFRA skupiają się również na drobiazgach, takich jak właściwe rozplanowanie znaków poziomych i pionowych oraz inne oznaczenia, mające zapewnić jak największe bezpieczeństwo. Zarządcą dróg gminnych jest wójt i to właśnie on musi zatwierdzić projekt budowlany, nim ten zostanie wdrażany w życie. Jeśli chodzi o zasady ruchu drogowego, w przypadku dróg gminnych nie muszą być one konsultowane z komendantem powiatowym, czy też wyższym organem nadzorującym.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas