Artykuł sponsorowany Jakie możliwości daje analiza due diligence?

Jakie możliwości daje analiza due diligence?

Due diligence jest podstawą optymalnie przeprowadzonej transakcji kapitałowej w postaci fuzji, przejęcia bądź innych dostępnych dróg do przejęcia kontroli nad upatrzonym biznesem. Z reguły zlecane jest przez firmę kupującą, w celu identyfikacji słabych i mocnych stron celu przejęcia (nieruchomości, spółki czy przedsiębiorstwa). Jednak często przeprowadza się je na potrzeby własne, kiedy spółka pretenduje do wejścia na giełdę czy też szuka inwestorów zewnętrznych.

Możliwości due diligence w procesie zakupu firmy

Omawiana analiza ma na celu skrupulatne zbadanie wielu obszarów działania danego podmiotu. Mowa w szczególności o takich elementach jak: finanse, sytuacja prawno-podatkowa, technologiczna, stan nieruchomości, a nawet aspekty psychologiczno-etyczne. Daje to pełny obraz danej spółki, przez co inwestor może zidentyfikować ryzyka, jakie mogą wyniknąć po przejęciu badanej firmy. Proces ten poprzedza zazwyczaj etap negocjacji pomiędzy stronami transakcji, zatem raport powstały po przeprowadzeniu due diligence to „mocna karta przetargowa” podczas rozmów. Może dać negocjacyjną przewagę i jednocześnie rzucić szerszą perspektywę na temat działalności przejmowanej spółki. Dzięki temu możliwe będzie opracowanie planu, który usprawni połączenie podmiotów zaangażowanych w transakcję i ewentualne wyeliminowanie „słabych ogniw” (np. dane działy, metody funkcjonowania, niekorzystne kontrakty). Narzędzie to pozwala także na ustalenie harmonogramu sprawnego przejęcia i integracji struktur.

Korzyści przeprowadzenia due diligence na potrzeby własne

Due diligence czasem określana jest jako „biznesowa lupa”, co trafnie oddaje charakter takiej analizy. Takie właśnie prześwietlenie spółki prawa handlowego, czasem zlecane jest na własne potrzeby firmy, a są to:

  • Poszukiwanie zewnętrznego inwestora,

  • Wejście na giełdę,

  • Sprzedaż firmy,

  • Restrukturyzacja,

  • Bieżący przegląd sytuacji spółki w zakresie jej zgodności z obowiązującym prawem (tak zwane „compliance”).

Rzetelnie przeprowadzone badanie przedstawi sytuację finansową spółki potencjalnym inwestorom, co zaś w efekcie zwiększy prawdopodobieństwo pozyskania dodatkowych funduszy. W świecie biznesu nie ma miejsca na domysły i zakup czy inwestycję w „kota w worku”. Wykonanie due diligence pomoże także sprawnie przeprowadzić reformy, które mogą przynieść korzyści nie tylko finansowe, ale także usprawnić działalność organizacji. Analiza ta przeprowadzana jest przez zewnętrznych specjalistów (np. kancelarię prawną Gessel), którym należy udostępnić wszelką konieczną dokumentację. Często informacje te są objęte tajemnicą handlową i należy zadbać o to, aby nie wyciekły poza firmę. Z tego względu należy pamiętać o zawarciu umowy pisemnej w sprawie przeprowadzenia badania, ze stosowną klauzulą, jak również zapewnieniu bezpiecznego modelu przekazania materiałów do badania. W praktyce odbywa się to za pośrednictwem szczególnych, zabezpieczonych dysków sieciowych tworzonych specjalnie pod takie potrzeby.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas