Artykuł sponsorowany Na czym polega due diligence?

Na czym polega due diligence?

Kupno firmy to poważna inwestycja. Nic więc dziwnego, że osoby, które są tym zainteresowane, chcą jak najlepiej sprawdzić kondycję danego przedsiębiorstwa, zanim zdecydują się na przeprowadzenie transakcji. Kompleksowe badanie stanu firmy zapewnia procedura zwana due diligence. Z jakich dokładnie elementów się ona składa? I jak poprawnie się ją przeprowadza?

Co wchodzi w skład due diligence?

Celem procedury due diligence jest sprawdzenie ogólnego stanu firmy. Jednak proces ten składa się z kilku etapów. Przede wszystkim, określa się, w jaki sposób funkcjonuje dane przedsiębiorstwo. Zyskuje się informacje o kosztach, dostawcach i odbiorcach współpracujących z firmą. Następnie podejmuje się działania mające na celu zwiększenie prawdopodobieństwa, że transakcja zostanie pomyślnie przeprowadzona. Szacuje się również ryzyko niepowodzeń, które wiąże się z planowaną inwestycją.  Opracowuje się też harmonogram transakcji.

Jak wyjaśnia przedstawiciel Kancelarii Radców Prawnych CGH, due diligence ma na celu analizę kondycji przedsiębiorstwa pod kątem finansowym, handlowym, prawnym, podatkowym oraz technologicznym.

Sprawdza się również takie obszary jak status prawny i stan techniczny nieruchomości, struktura kadrowa, efektywność organizacji, a nawet kontakty międzyludzkie. Badanie to przeprowadza się zazwyczaj przed dokonaniem inwestycji. Pozwala ono określić mocne i słabe strony firmy, która ma zostać kupiona. Inne sytuacje, w których wykorzystywane jest due diligence to sprzedaż akcji lub udziałów, wywłaszczenie oraz łączenie spółek kapitałowych.

Kto przeprowadza due diligence?

Aby due diligence było przeprowadzone jak najlepiej, czasem konieczne jest uzyskanie dostępu do poufnych informacji o przedsiębiorstwie. Dlatego tak ważne jest, aby ten, kto ją przeprowadza, był bezstronny. Poza tym, warto wybierać firmy, które cieszą się powszechnym zaufaniem. Im więcej pozytywnych opinii, tym lepiej. Przed udostępnieniem firmie sprawdzającej poufnych informacji, najczęściej podpisuje się stosowne oświadczenie, mające zapewnić bezpieczeństwo danych. Czas trwania kontroli zależy od różnych czynników. Zdarza się, że trwa tydzień, innym razem nawet kilka miesięcy. W przypadku większych firm potrzeba oczywiście znacznie więcej czasu, niż jeśli chodzi o małe przedsiębiorstwa. Jednym z kryteriów jest też zakres działań. Pozytywny wynik kontroli nie tylko upewnia inwestora, że zakup firmy będzie dobrym pomysłem, ale również stawia przedsiębiorstwo w dobrym świetle.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas