Materiał Partnera Jak przygotować zaplecze gastronomiczne?

Jak przygotować zaplecze gastronomiczne?

Najważniejsze jest to, co niewidoczne dla oczu. Serce każdej kawiarni, restauracji czy stołówki stanowi zaplecze gastronomiczne. Musi ono spełniać całą listę wymogów technicznych i formalnych. Uzyskanie niezbędnych zezwoleń to dopiero początek. Lokal trzeba zaopatrzyć w odpowiedni sprzęt i bezpiecznie go zainstalować. W procesie wyposażania zaplecza gastronomicznego inwestorzy korzystają z usług wyspecjalizowanych firm, które świadczą kompleksowe usługi na każdym etapie inwestycji – od wstępnego projektu aż po montaż urządzeń.

Stworzenie projektu technologicznego zaplecza gastronomicznego

Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, planując działalność gastronomiczną, jest stworzenie projektu technologicznego. Składa się on z dwóch części. Pierwszą z nich jest rysunek, w którym zawiera się koncepcję układu pomieszczeń, ciągów technologicznych i urządzeń. Druga część projektu ma charakter opisowy, uwzględnia wszystkie wytyczne dla branży gazowej, elektrycznej czy budowlanej. Na jego podstawie można przygotować dalszy ciąg prac związanych z wyposażeniem i właściwym uruchomieniem lokalu. Pozwala on ponadto oszacować liczbę przyszłych klientów, a więc i spodziewanych zysków. Często zdarza się, że projekt wykonywany jest samodzielnie przez inwestora. Warto jednak powierzyć to zadanie specjalistom, aby jak najszybciej uzyskać komplet zezwoleń. Kompleksowe doradztwo w tym zakresie oferuje chociażby firma Es-Gastro.

Czy projekt technologiczny zaplecza jest obowiązkowy?

Jeśli chodzi o lokale, w których do tej pory nie prowadzono działalności gastronomicznej, projekt technologiczny zaplecza musi być przedłożony Sanepidowi. Niekiedy zdarza się, że konieczne jest także wydanie opinii przez rzeczoznawcę do spraw sanitarno-epidemiologicznych. Ceny opinii, uwzględniając już postawienie pieczątki na projekcie, oscylują w przedziale 200 – 600 zł.

Prawidłowe wyposażenie zaplecza gastronomicznego

Planując restaurację, bar czy stołówkę, należy liczyć się ze znacznymi wydatkami na urządzenia. Piekarniki, zmywarki czy zamrażarki bowiem niezbędne w prowadzeniu takiej działalności. Jako że jest to długoletnia inwestycja, warto zwrócić uwagę na ich trwałość i funkcjonalność. Firmy doradcze z pewnością właściwie dostosują sprzęt do potrzeb lokalu. Odpowiednio dobrane maszyny i narzędzia gwarantują wysoką jakość oferowanych usług, a także pozwalają zaoszczędzić. Wywierają też duży wpływ na wydajność personelu.

Jako że obiekt musi pracować nieprzerwanie, istotne są również usługi serwisowe producentów urządzeń. Nagłe awarie nie powinny zakłócać prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Instalowanie sprzętu i szkolenia z jego obsługi

Jeśli w pomieszczeniach zostały wykonane wszystkie przyłączenia, zakupione urządzenia trzeba jeszcze właściwie zainstalować. Montaż urządzeń gastronomicznych przebiega wedle wcześniej przygotowanego projektu, dzięki czemu praca odbywa się bez zbędnych przestojów. Warto pamiętać, iż tylko instalacja wykonana przez sprawdzoną ekipę zmniejsza ryzyko wystąpienia awarii do minimum.

Na niewiele jednak przyda się sprzęt, którego nie potrafi się obsługiwać. Specyfiką urządzeń gastronomicznych jest to, że tworzą często cały skomplikowany system. Co rusz pojawiają się też nowinki techniczne. Szkolenia stają się więc koniecznością. Odpowiednio przeprowadzony instruktaż minimalizuje możliwość pojawiania się usterek. Daje też szansę na dostosowanie sprzętu do swych potrzeb.

Opracowanie:

Es - Gastro Imperium Logistyk Ewa Stępień

Łódź , al. Piłsudskiego 133R

Podziel się