Ile pieniędzy wydają Polacy na prezenty pod choinkę?

Ile pieniędzy wydają Polacy na prezenty pod choinkę?

Okres końca roku to czas prosperity dla handlowców, zarówno tych ze sprzedaży stacjonarnej, jak i z branży e-commerce. Zbliżają się wszak święta Bożego Narodzenia i tradycyjne wręczanie sobie prezentów. Dlatego już od połowy października z rosnącą częstotliwością pojawiają się komunikaty marketingowe mające z tej okazji zachęcić rodaków do głębszego sięgnięcia do portfeli. Polacy nie szczędzą pieniędzy na prezenty dla bliskich. Przyjrzymy się dziś bliżej temu zjawisku.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Prezenty pod choinkę: jakie produkty najchętniej wybierają Polacy?

Nasze zwyczaje i nawyki wciąż podlegają zmianom. Coraz więcej rodaków rezygnuje z organizacji świąt w domu na rzecz zorganizowanego świątecznego wyjazdu do ośrodka gdzieś w kraju lub zagranicę. Zmianie ulegają też zwyczaje zakupowe: powoli do lamusa odchodzą nieśmiertelne skarpetki, zaś Polacy chcąc obdarować najbliższych sięgają po inne niż dotychczas produkty. Co wybierają?

W 21. edycji badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Deloitte [1] na konsumentach polskich i europejskich, a opublikowanego w listopadzie 2018 roku zapytano online grupę 840 Polaków o ich oczekiwania dotyczące otrzymanych prezentów. Okazało się, że najchętniej kupujemy i chcemy otrzymać perfumy, kosmetyki, słodycze, książki, gry, biżuterię i zegarki. Równie chętnie wręczamy też gotówkę. Rosnącą popularnością cieszą się także akcesoria do smartfonów. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się w wyborze prezentów dla dzieci i nastolatków: dla najmłodszych są to lalki i zabawki pluszowe, zabawki konstrukcyjne i kreatywne oraz książki; najlepszym prezentem dla nastolatka są słodycze, gry, książki, gotówka i muzyka oraz gry.

Wydatki świąteczne i na prezenty

Budżet na wydatki świąteczne rodaków od kilku lat systematycznie rośnie, bo i wzrasta zasobność ich portfeli. W 2018 r. Polacy zadeklarowali zwiększenie ogólnych wydatków na zakupy świąteczne z 1104 zł w 2017 r. do 1168 zł [2]. 45% z tej kwoty (tj. około 532 zł) zaplanowali przeznaczyć na zakup prezentów właśnie. Na poziomie deklaratywnym jest to przeciętnie kwota 50-100 zł na osobę. To jednak nie wszystko: badanie marketingowe pokazało, że pomimo planowania założony budżet jest tyleż często, co i chętnie przekraczany, zaś wydatki na świąteczne zakupy mogą wzrosnąć nawet o 200 złotych. Do czynników mających wpływ na zwiększenie wydatków najczęściej należą: promocje i wyprzedaże (54%), chęć zabawy i niemyślenia o niestabilnej sytuacji gospodarczej (31%), ex aequo wzrost dochodów oraz nowości produktowe i innowacje (25%). 22% respondentów odpowiedziała, że przyczyną zwiększenia wydatków jest bardziej stabilna sytuacja  gospodarcza [3].

Black Friday czy na ostatnią chwilę?

Kiedy Polacy najchętniej kupują prezenty pod choinkę? Z ankiet zebranych przez Deloitte płynie następujący przekaz: 25% respondentów planuje zakupy prezentów jeszcze w listopadzie. Wprowadzony w krajach anglosaskich zwyczaj Black Friday, czyli oficjalnego otwierania sezonu zakupowego prezentów powoli zyskuje sobie zwolenników również i w Polsce - już 3 z 4 ankietowanych deklaruje, że chciałoby kupić świąteczne prezenty w ten właśnie dzień; są to najczęściej konsumenci młodzi, w wieku 18-34 lata.

Konsumenci bardziej dojrzali wiekiem dokonują zakupów w okresie 1-15 grudnia (36%) i 16-24 grudnia (22%). Jak widać, duża grupa kupujących odkłada kupno prezentów na przysłowiową ostatnią chwilę. Ogromna w tym zasługa rozwoju sektora e-commerce, bowiem jeśli mowa o prezentach, to zakupy przez internet wybiera już niemal połowa Polaków, choć większość wciąż jednak decyduje się na ich kupno w sklepach stacjonarnych. Tu determinantami najczęściej możliwość natychmiastowego otrzymania towaru, otrzymanie porady, łatwość zwrotu zakupionych dóbr i… lepsza ochrona danych osobowych.

 A skąd Polacy biorą pomysł na prezent świąteczny? Według badania - również z internetu: wynajdują inspiracje zarówno poprzez wyszukiwarki i na portalach społecznościowych, ochoczo sprawdzają fora i blogi, poszukują na stronach danych producentów lub marek, w serwisach ofertowych i z kuponami, w sklepach internetowych (warunkiem jest posiadanie stacjonarnego sklepu, gdzie zwykle można przed dokonaniem zakupu obejrzeć zamawiany towar) i poprzez porównywarki cen.


[1]    "Świąteczne wydatki Polaków. Rozrzutność czy rozsądek? Prezentacja wyników badania świątecznych zwyczajów konsumenckich w Polsce i w Europie. Listopad 2018" - Raport firmy Deloitte.

[2] Tamże, s. 9

[3] Tamże, s. 13

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas