Dlaczego warto otworzyć działalność na rynku Chorwackim?
Biuro i firmaJakie korzyści przyniesie biznes w Chorwacji?
Jeśli trafiłeś na ten artykuł, prawdopodobnie zastanawiasz się, czy biznes w Chorwacji będzie dla ciebie korzystny. Dlatego już na samym początku warto wymienić kilka podstawowych zalet prowadzenia działalności na chorwackim rynku:
- Chorwacja znajduje się w doskonałej lokalizacji, połączona z resztą świata zarówno drogami lądowymi i powietrznymi, jak i morskimi. Kraj ten jest członkiem UE, co ułatwia wiele formalności.
- Koszty materiałów oraz robocizny są o wiele niższe niż w przypadku zachodnich krajów europejskich, takich jak np. Niemcy.
- Mimo mniejszych kosztów materiałów i robocizny, kraj ten jest wysoko rozwinięty, a pracownicy to zwykle osoby wielojęzyczne, które bez problemu dogadają się w języku angielskim lub niemieckim.
- Koszty prowadzenia działalności, a także nieruchomości na Bałkanach są stosunkowo niskie w porównaniu z innymi krajami UE.
Chorwacja jest krajem uznawanym za bezpieczny oraz prężnie rozwijający się – łączący klasyczne piękno i naturę z nowoczesnymi technologiami. Z tego powodu kusi nie tylko przedsiębiorców zajmujących się przemysłem, ale również turystyką.
Jak wkroczyć na Chorwacki rynek?
Proces nie jest trudny, ale może okazać się kłopotliwy w przypadku przedsiębiorców, którzy wcześniej działali wyłącznie na lokalnym rynku i nie wychodzili poza granice kraju. Jeśli nie masz doświadczenia, skorzystaj z pomocy profesjonalnych doradców, którzy nie tylko udzielą porad, ale również pomogą ci przejść przez cały proces wchodzenia na chorwacki rynek – od przygotowania strategii po znalezienie kontrahentów. Pomoc oferuje na przykład Agencja Polsko-Bałkańskiej Współpracy Gospodarczej.
Ile trwa zakładanie biznesu w Chorwacji?
Tak naprawdę wszystko zależy od indywidualnego charakteru danej firmy. Czy chcesz otworzyć oddział na terenie Chorwacji, czy zająć się wyłącznie eksportem towarów? Samo załatwienie podstawowych formalności związanych z założeniem firmy to kwestia kilku dni, lecz nie warto się spieszyć. Jeśli już podjąłeś decyzję o wkroczeniu na Chorwacki rynek, najpierw z pomocą doradców dokładnie przeanalizuj rynek i jeśli będzie to konieczne, zmodyfikuj swoje produkty i usługi w taki sposób, aby były jeszcze lepiej dostosowane do jego potrzeb. Dzięki temu możesz mieć pewność, że start będzie o wiele szybszy, łatwiejszy i przyniesie większe zyski.