Artykuł sponsorowany Co to jest certyfikat ISO 9001 i dlaczego warto go otrzymać?

Co to jest certyfikat ISO 9001 i dlaczego warto go otrzymać?

ISO 9001 to najczęściej wydawany certyfikat dotyczący systemu zarządzania. Normy ISO znajdują zastosowanie w każdej organizacji, której ambicją jest produkowanie wyrobów czy świadczenie usług rzeczywiście dostosowanych do potrzeb klienta. Posiadanie certyfikatu niesie wiele korzyści wizerunkowych dla firmy, a ponadto zwiększa konkurencyjność firmy. Dodatkowo, porządkuje wewnętrzną organizację firmy i jasno określa procedury postępowania.

ISO – co oznacza ten skrót?

ISO to Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, która działa przy Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jest organizacją pozarządową i zrzesza 164 członków – reprezentantów różnych krajów.  Jej zadaniem jest określanie wspólnych wytycznych (norm) dla produktów, usług, czy systemów zarządzania, które są podstawą współpracy i zaufania partnerów biznesowych i konsumentów na całym świecie.  Normy ISO określają wspólne dla krajów członkowskich specyfikacje produktów, usług, czy systemów zarządzania, aby zapewnić np. jakość, bezpieczeństwo czy efektywność działalności. Do chwili obecnej ISO opublikowała ponad 20.000 międzynarodowych standardów obejmujących różne dziedziny działalności, od produkcji przemysłowej, przez bezpieczeństwo żywności, bezpieczeństwo i higienę pracy, bezpieczeństwo informacji, po rolnictwo czy opiekę zdrowotną. Reasumując, normy ISO są podstawą ułatwiającą handel międzynarodowy i zapewniają konsumentom, że używane przez nich produkty są przede wszystkim bezpieczne, ale też dobrej jakości.

Jak wdrożyć ISO?

Firmy z certyfikatem ISO zazwyczaj szczycą się jego posiadaniem, gdyż świadczą one o wysokiej jakości ich produktów, usług czy profesjonalnym zarządzaniu. Wyróżniamy wiele rodzajów certyfikatów ISO np. bardzo znany certyfikat ISO 9001 dotyczący zarządzania jakością, ISO 14001 dotyczący zarządzania środowiskowego, ISO 45001 informujący o systemie zarządzania BHP, ISO 22000 o zarządzaniu bezpieczeństwem żywności i inne. Najczęściej wydawanym certyfikatem jest ISO 9001. Stosowanie zgodnych z nim zasad jakości zapewnia firmie dobre kontakty z klientami (nakierowanie na klienta), podniesienie jakości wyrobów, czy usług uporządkowania systemu pracy i rozkładu poszczególnych odpowiedzialności. Wdrożenie norm ISO przebiega w kilku etapach. Profesjonalna firma konsultingowa typu Quality Systems s.c. A. Zielińska M. Sawińska, już na początku współpracy dokonuje oceny działalności klienta pod kątem poziomu spełnienia wymagań wdrażanego standardu ISO. Na tej podstawie powstaje plan i zakres prac do wykonania. Następnym krokiem jest identyfikacja procesów, ryzyk i szans prowadzonej działalności i opracowanie niezbędnej dokumentacji, na której będzie się opierał system zarządzania. W trakcie etapu wdrażania nowych zasad zarządzania w firmie prowadzone są liczne szkolenia – kadry kierowniczej, pracowników, czy auditorów wewnętrznych. Ostatni etap to weryfikacja (audit wewnętrzny), której zadaniem jest potwierdzenie skutecznego wdrożenia systemu zarządzania i gotowości do procesu certyfikacji przez wybraną jednostkę certyfikującą.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas