Materiał Partnera Wady i zalety konserwowania

Wady i zalety konserwowania

Świeże warzywa i owoce mają mnóstwo witamin i ważnych dla organizmu minerałów. Jednak niestety szybko tracą one swoją świeżość i korzystne właściwości. Jednym ze sposobów zachowania drogocennych dla zdrowia składników owoców i warzyw jest konserwowanie. Jest to metoda, która pozwala wydłużyć trwałość produktów dzięki uniemożliwieniu wzrostowi mikroorganizmów, które przyczyniają się do psucia produktów.

Produkcja warzyw konserwowanych

Świeże owoce i warzywa stosunkowo szybko ulegają zepsuciu i tracą swoje cechy. Celem produkcji warzyw konserwowych jak buraczki konserwowe, groszek konserwowy czy marchewka jest przedłużenie ich trwałości. Umożliwia to spożywanie przetworów niezależnie od sezonowości warzyw. Produkcja technologiczna warzyw konserwowych opiera się na oczyszczenia ich z niejadalnych części, uformowaniu w kostkę, plasterki czy inną formę i zalaniu ich zalewą. Następnie poddawane są procesowi pasteryzacji lub sterylizacji w odpowiedniej temperaturze. Proces ten ma za zadanie zlikwidować szkodliwe mikroorganizmy i przygotować produkt do spożycia. Pasteryzacja przebiega w temperaturze 100 stopni Celsjusza przez kilka minut natomiast sterylizacja wymaga zastosowania znacznie wyższej temperatury, bo aż 140 stopni Celsjusza, a czas obróbki termicznej skraca się nawet do 30 sekund.

Zalety konserwowania warzyw

Obróbka termiczna warzyw, a następnie przygotowanie przetworów ma swoje zalety. Warzywa konserwowe są wygodne w użyciu. Wystarczy je wyjąć z zalewy i można je spożywać bez dalszego przygotowywania lub podgrzać w zalewie do wygodnej dla nas temperatury. Są one łatwe w transporcie dzięki czemu można zabrać je na wycieczki lub dłuższe wakacje. Sprawdzają się w każdych warunkach, ponieważ nie wymagają przechowywania w lodówce. Przetwory z warzyw posiadają długi termin przydatności do spożycia, zatem można je wykorzystać w każdej chwili, szczególnie kiedy zaskoczą nas nagłym przyjściem goście. Wtedy wystarczy otworzyć kukurydzę czy groszek, dodać kilka świeżych składników, majonez i szybka sałatka gotowa. Dzięki konserwowaniu takie warzywa jak buraki lub marchew tracą zawarte w nich azotany. Te są szkodliwe dla zdrowia, zatem korzystniej dla naszego zdrowia jest spożywanie warzyw konserwowanych niż na surowo.

Opracowanie:

Podziel się