Wybór spraw wymagających udziału notariusza
Usługi specjalistyczneNotariusz pełni ważną rolę w regulacji wielu obszarów życia osób prywatnych oraz przedsiębiorstw i spółek. Wielość zadań i dokumentów wymagających poświadczenia notarialnego znacznie wykracza poza zakres niniejszego artykułu, zawiera on jednak ramowo ujęte najważniejsze kategorie dokumentów i czynności prawnych przy których udział notariusza jest niezbędny.
Czynności notarialne
Przed omówieniem zakresu spraw i dokumentów wymagających interwencji notariusza warto wymienić ogólne czynności wchodzące w zakres jego obowiązków. Czynności owe można z grubsza podzielić na procedury wykonywane dla osób prywatnych, przedsiębiorstw, organizacji rządowych i pozarządowych, spółdzielni, fundacji oraz urzędów. Należy również zauważyć, że pojęcie czynności notarialnej ma szerszy zakres niż aktu notarialnego, który jest tylko częścią składową czynności.
• sporządzanie aktów notarialnych oraz poświadczeń
• sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów
• sporządzanie projektów dokumentów wedle potrzeb klienta
• sporządzanie protestów weksli i czeków
• spisywanie protokołów z posiedzeń, zgromadzeń i innych wydarzeń i czynności
• przechowywanie dokumentów, papierów wartościowych lub środków płatniczych.
Ogólny podział przedmiotowy dokumentów notarialnych
Jak zauważa przedstawiciel Kancelarii Notarialnej Adam Grzybczyk, Katarzyna Jonderko z Rybnika, określenie pełnej listy przedmiotowej i zadaniowej dokumentacji wymagającej ingerencji notarialnej nigdy nie będzie w pełni możliwe z uwagi na dynamiczny charakter stosunków społecznych i prawnych występujących w każdym państwie. Poniższy podział nie wyczerpuje więc w żadnym wypadku tematu, a jedynie określa wybrane i ogólne kategorie.
- dokumenty majątkowe i spadkowe (testamenty, przeniesienia majątku, spadki, poświadczenia dziedziczenia, określenia własności, nabycia praw majątkowych, podziały majątku, wpisy i odpisy z księgi wieczystej, określone umowy sprzedaży, nabycia lub darowizny, odpisy hipoteczne)
- poświadczenia autentyczności i zgodności ze stanem faktycznym (wymagane prawem dokumenty, podpisy, zgodności wyciągu lub kopii z oryginałem, poświadczenia daty, miejsca przebywania lub pozostawania przy życiu)
- dokumenty dotyczące spółek, przedsiębiorstw i innych instytucji (rejestrowanie spółek, protokołowanie posiedzeń i poświadczanie uchwał i decyzji zarządów, spisywanie i zmiana postanowień umów i statutów, ustanawianie pełnomocników)
- dokumenty małżeńskie, partnerskie i rodzinne (umowy majątkowe, intercyzy, określone umowy alimentacyjne, umowy spadkowe, umowy pełnomocnictwa)
- dokumenty poświadczające przejęcie pod pieczę określonych dokumentów, środków finansowych lub innych rzeczy materialnych oraz dokumentów określających zaistniały stan
- inne dokumenty notarialne powstałe na życzenie zainteresowanych stron.