Artykuł sponsorowany Jakie prawa przysługują ci podczas zakupów internetowych?

Jakie prawa przysługują ci podczas zakupów internetowych?

Zakupy za pośrednictwem internetu to wygodne rozwiązanie – daje nam dostęp do rozmaitych produktów bez konieczności wychodzenia z domu. To przydatne, gdy pogoda temu nie sprzyja, ze względu na epidemię unikamy zatłoczonych sklepów lub są one zamknięte, albo kupujemy rzeczy, których ze względu na rozmiar nie będziemy w stanie przewieźć samodzielnie. Takie usługi budzą jednak niekiedy wątpliwości w zakresie praw konsumenta.

Umowa na odległość

Ogromna popularność zakupów internetowych sprawia, że sklepy oferujące tego rodzaju transakcje przywiązują dużą wagę do przestrzegania praw konsumenta. My jako klienci powinniśmy je również znać, by móc odpowiednio zareagować, gdy pojawi się jakiś problem. Pomyłki się zdarzają, podobnie jak nieuczciwi sprzedawcy. Dokonywanie zakupów za pośrednictwem sieci klasyfikowane jest jako zawarcie umowy na odległość, co gwarantuje nam szereg praw, w tym dotyczących odstąpienia od niej. Taka możliwość, bez podawania przyczyny, przysługuje nam przez czternaście dni od momentu otrzymania zamówionych towarów. Oznacza to, że w tym czasie zwrotu produktu możemy dokonać choćby tylko dlatego, że nie podoba nam się, jak wygląda w rzeczywistości lub jednak go nie chcemy. Jeśli natomiast sprzedawca nie poinformował nas o prawie do odstąpienia od umowy, jego termin zostaje przedłużony do dwunastu miesięcy.

Po uzyskaniu stosownego oświadczenia sklep ma czternaście dni na zwrócenie płatności, w tym kosztu przesyłki. Pamiętajmy, że jeśli mamy trudności z egzekwowaniem swoich praw, możemy skorzystać z pomocy, jaką oferuje między innymi bydgoska Kancelaria Radców Prawnych Natalia Falkowska-Wierczewska. Należy jednak mieć świadomość, że to my płacimy za odesłanie zakupionych rzeczy. Ponadto muszą one być fabrycznie nowe, lecz niekoniecznie zafoliowane. Jeżeli stan towaru uległ pogorszeniu w stopniu większym niż wynikający z działań niezbędnych do zapoznania się z jego właściwościami, możemy zostać obciążeni dodatkowymi kosztami. Natomiast w przypadku otrzymania niezamawianego towaru nie musimy ani za niego płacić, ani go odsyłać.

Odstąpienie od umowy

Prawo konsumenta skutecznie nas chroni, istnieją jednak wyjątki, kiedy to odstąpienie od umowy nie będzie możliwe. Do takich zaliczamy:

  • świadczenie usług wykonanych w pełni i za zgodą konsumenta, który miał świadomość o utracie prawa do odstąpienia od umowy po zakończeniu świadczenia;
  • umowy, w których cena lub wynagrodzenie uzależnione są od wahań na ryku finansowym i mogą ulec zmianie przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
  • świadczenia, których przedmiotem jest rzecz nieprefabrykowana, stworzona według specyfikacji konsumenta;
  • świadczenia dotyczące rzeczy ulegających szybkiemu zepsuciu lub z krótkim terminem przydatności do spożycia;
  • świadczenia, których przedmiotem są produkty w zapieczętowanym opakowaniu, którego otwarcie uniemożliwia zwrot ze względu na ochronę zdrowia czy względy higieniczne;
  • umowy dotyczące nagrań dźwiękowych, wizualnych lub programów komputerowych dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, jeśli zostało otwarte po dostarczeniu;
  • umowy dotyczące dostarczenia treści cyfrowych niezapisanych na materialnym nośniku, jeśli konsument został poinformowany o utracie prawa do odstąpienia od umowy.

Ta długa lista nie wyczerpuje w pełni sytuacji, w których wspomniane prawo nie ma zastosowania. Dlatego przed sfinalizowaniem zakupów w sklepie internetowym powinniśmy dokładnie zapoznać się z dostępnym na stronie regulaminem. Pomoc prawna będzie natomiast wskazana wtedy, gdy mamy jakiekolwiek wątpliwości co do prawidłowości działań sprzedawcy.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas