Artykuł sponsorowany Jakie formalności należy załatwić po śmierci bliskiej osoby?

Jakie formalności należy załatwić po śmierci bliskiej osoby?

Śmierć jest przytłaczającym doświadczeniem, które brutalnie wyrywa nas z codziennego życia. Niestety, organizując pogrzeb trzeba pamiętać o niezbędnych formalnościach. W poniższym artykule podpowiadamy, jak załatwić formalności po śmierci krok po kroku oraz w czym może nas wyręczyć profesjonalny zakład pogrzebowy, który oferuje kompleksowe usługi pogrzebowe.

Jakich dokumentów potrzebuje zakład pogrzebowy?

Aby rozpocząć pochówek, każdy dom pogrzebowy, taki jak Sacrum Kompleksowe usługi pogrzebowe, potrzebuje kilku dokumentów. Są nimi karta zgonu, dowód osobisty wnioskodawcy i osoby zmarłej oraz legitymację emerytalno-rentową, jeśli osoba zmarła była emerytem lub rencistą.

 Akt zgonu oraz karta zgonu

Karta zgonu to w zasadzie najważniejszy dokument, na podstawie którego odbywają się wszelkie czynności związane z pogrzebem. Jeśli śmierć nastąpiła w domu, powinniśmy wezwać lekarza, który potwierdzi zgon i wystawi kartę. Jeśli śmierć nastąpiła w szpitalu, kartę zgonu uzupełnia lekarz opiekujący się zmarłym pacjentem. Jego zwłoki trafiają do szpitalnej kostnicy, skąd rodzina musi je odebrać. Warto podkreślić, że bez karty zgonu nie będziemy mogli ani przetransportować zwłok, ani otrzymać aktu zgonu w urzędzie.

 Mając kartę zgonu należy udać się do właściwego urzędu stanu cywilnego, aby zgłosić śmierć i otrzymać akt zgonu. Na zgłoszenie mamy zaledwie trzy dni, licząc od momentu wystawienia karty lub 24 godziny, jeśli śmierć nastąpiła w wyniku choroby zakaźnej. Formalności w urzędzie możemy załatwić samodzielnie, zwykle jednak domy pogrzebowe, takie jak Sacrum Kompleksowe usługi pogrzebowe, wychodzą naprzeciw potrzebom swoich klientów i robią to za nich.

 Inne formalności

Kompleksowa organizacja pogrzebu to nie jedyna rzecz, którą muszą załatwić bliscy zmarłej osoby. Do innych formalności po śmierci zalicza się:

  • Zlikwidowanie konta w banku. Mogą tego dokonać jedynie prawni spadkobiercy oraz osoby upoważnione. Jeśli mamy świadomość istnienia danego konta, sprawa jest prosta, jednak komplikuje się, gdy w grę wchodzą konta, o których istnieniu nie mamy pojęcia. Według niektórych szacunków banki mają aż 5-8 mld zł na tzw. uśpionych rachunkach. Z pomocą Centralnej Informacji o Rachunkach możemy dowiedzieć się w jakich bankach zmarły posiadał konta.
  • Rozwiązanie umowy na telefon komórkowy. Do rozwiązania umowy jest potrzebny wniosek oraz kopia aktu zgonu. Co ważne, umowa zostanie rozwiązana bez dodatkowych opłat.
  • Kredyt po osobie zmarłej. Oprócz oszczędności bliscy mogą przejąć w spadku również długi. W przypadku odrzucenia spadku, bank nie zażąda spłaty kredytu. Jednak w przypadku przyjęcia spadku z tzw. dobrodziejstwem inwentarza, jesteśmy zobligowani do spłaty kredytu do wysokości spadku.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas