Artykuł sponsorowany Jak wygląda sporządzenie testamentu u notariusza?

Jak wygląda sporządzenie testamentu u notariusza?

Mało która osoba myśli o spisaniu swojej ostatniej woli jeszcze za życia. Taka czynność z pewnością ułatwi postępowanie rodziny w sprawach majątkowych po śmierci testatora. Najlepiej sporządzić w tym celu testament notarialny, który stanowi formę aktu notarialnego. Jest dokumentem urzędowym, którego podważenie będzie zdecydowanie trudniejsze, aniżeli w przypadku testamentu spisanego samodzielnie.

Testament własnoręczny

Ostatnią wolę można wyrazić w kilku formach. Jedną z nich stanowi testament własnoręczny, inaczej nazywany holograficznym. Jest on sporządzony pismem ręcznym spadkodawcy, a także zawiera jego podpis oraz datę. Brak ostatniego elementu nie sprawia, że całość traci swoją moc prawną, o ile wątpliwości nie budzi zdolność prawna autora, treść dokumentu, a także ewentualne rozbieżności pomiędzy kilkoma testamentami. Zawarte informacje muszą jasno określać, że chodzi o rozporządzenie majątkiem w razie śmierci oraz wskazywać jednoznacznie osoby, które są uprawnione zgodnie z wolą spadkodawcy do odebrania poszczególnych jego części. Niemniej jednak taka forma jest zdecydowanie częściej podważana przez osoby niezgadzające się z zawartymi w niej zapisami. Spory takie są rozstrzygane przez sądy, co nie zawsze wiąże się ze stuprocentowym wypełnieniem ostatniej woli osoby sporządzającej testament.

Testament notarialny

Zdecydowanie pewniejszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem, które jest zawsze prawomocne, będzie sporządzenie takiego dokumentu u notariusza. Może to zrobić osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych, czyli ukończyła osiemnaście lat i nie jest ubezwłasnowolniona. Ma ona prawo do decydowania w pełni o swoim majątku, jak i wskazania dowolnej liczby spadkobierców wraz z wielkością przypadających im części spadku. Sporządza się go w formie aktu notarialnego, którego oryginał pozostaje w kancelarii, a osobom wymienionym w dokumencie wydaje się wyłącznie jego odpisy, które mają identyczną moc prawną. Na prośbę testatora taki akt może zostać wpisany do Notarialnego Rejestru Testamentów, co umożliwia sprawne odszukanie dokumentu przez spadkobierców po śmierci osoby wyrażającej swoją ostatnią wolę.

Notariusz jako profesjonalista jest w stanie wyjaśnić wszystkie niezbędne formalności towarzyszące spisaniu testamentu w kancelarii oraz poinformować testatora o przysługujących mu prawach. Sam akt jest zaś dokumentem urzędowym, którego podważenie będzie niezwykle trudne, co umożliwia spadkodawcy osiągnięcie zamierzonych rezultatów swojego działania. Tego typu formalności można dokonać między innymi w Kancelarii Notarialnej Adama Robaka w Katowicach.

Wyjątkowe okoliczności

W sytuacji, gdy testator nie może lub nie potrafi się podpisać pod aktem, wymagane jest złożenie przez niego tuszowego docisku palca, obok którego inna osoba wpisze jego imię i nazwisko oraz swój podpis. Jeśli nie istnieje również taka możliwość, notariusz ma obowiązek do zamieszczenia odpowiedniej adnotacji. Ewentualne sporządzenie testamentu poza kancelarią notarialną ma taką samą ważność jak dokument spisany w siedzibie notariusza.

Opracowanie:

Adam Robak Kancelaria Notarialna

Katowice , Piastowska 3 lok. 12

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas