Artykuł sponsorowany Druk niskonakładowy, czyli jaki?

Druk niskonakładowy, czyli jaki?

Wiele drukarni oferuje obecnie druk niskonakładowy, który zestawia z drukiem offsetowym – przeznaczonym dla większych nakładów i opłacalnym tylko przy większej skali projektu. Jeśli jednak liczba materiałów poligraficznych, których potrzebujemy, jest niewielka, rozwiązaniem jest dla nas druk niskonakładowy – realizowany przede wszystkim w oparciu o technologię druku cyfrowego.

Czym dokładnie jest druk cyfrowy?

Zależność jest prosta – jeśli mamy dużo materiałów do wydrukowania, wybieramy druk offsetowy. Jeśli mało – rozwiązaniem dla nas jest druk cyfrowy, nazywany także drukiem niskonakładowym. Druk cyfrowy w klasycznym rozumieniu odróżnia się od druku klasycznego brakiem form drukowych.

Oferujące go drukarnie, takie jak drukarnia Argi, przeciwstawiają go drukowi offsetowemu przeznaczonemu do produkcji wielkonakładowej – np. książek, magazynów czy gazet. Jeżeli potrzebujemy niewielu materiałów, bo np. zależy nam na wydrukowaniu wyłącznie materiałów reklamowych na jedną imprezę branżową, druk offsetowy będzie dla nas nieopłacalny. Z pomocą przychodzi druk cyfrowy.

Do uruchomienia produkcji w druku cyfrowym nie są potrzebne tak duże nakłady i środki, jak w przypadku druku offsetowego. W druku cyfrowym metodą elektrofotograficzną mamy do czynienia z przenoszeniem obrazu na nośnik przy użyciu cylindra z warstwą fotoprzewodzącą, który podłączony jest do tonera. Cylinder ten zostaje w procesie druku cyfrowego naświetlony laserowo, co zmienia jego przewodnictwo elektryczne. Powstaje tak zwany elektrostatyczny obraz utajony, który wywoływany jest za pomocą proszku zawartego w tonerze.

Dzięki drukowi cyfrowemu możemy zadrukowywać nie tylko papier, lecz także różnego rodzaju tworzywa sztuczne – jedynym warunkiem jest to, by nośnik był giętki, by móc nawinąć się na wałek. Współczesne metody druku cyfrowego opierają się na kilku wiodących rozwiązaniach: metodzie magnetograficznej, termograficznej, natryskowej, jonograficznej czy elektrofotograficznej.

Jakie są zalety druku cyfrowego?

Do zalet druku cyfrowego należy przede wszystkim wysoka opłacalność przy małym nakładzie, ale też możliwość drukowania w formule print‐on‐demand, czyli na żądanie. Dzięki niej możemy np. łatwo dodrukować egzemplarze książki, gdy pierwotny nakład się wyprzeda. To także dobrze rozwiązanie w przypadku, gdy sprzedajemy publikacje jeszcze niewydrukowane – drukujemy je według zapotrzebowania i nie musimy opłacać kosztów magazynowych, co w ostatecznym rozrachunku może okazać się bardzo korzystne ekonomicznie.

Dzięki drukowi cyfrowemu możemy także drukować zmienne dane – to wiodąca metoda w druku transakcyjnym oraz w marketingu, także w druku transpromocyjnym obejmującym wydruki transakcyjne połączone z treściami marketingowymi. Do grupy tej należą na przykład listy reklamowe czy ofertowe, oferty dołączane do wysyłanego towaru, informacje o wydarzeniach wzbogacone np. o kupony zniżkowe, korespondencja mająca na celu zebranie informacji od klienta wzbogacona o ofertę promocyjną czy wszelkie wydruki pełniące rolę komunikacji z uczestnikami programów lojalnościowych.

Sam fakt, że druk cyfrowy jest opłacalny przy niskich nakładach umożliwia m.in. produkcję nakładów próbnych, sondujących rynek w obszarze popytu – możemy sprawdzić, jak przyjmie się dany artykuł poligraficzny, książka czy opakowanie. Nie ponosimy wówczas ryzyka wydrukowania zbyt dużego nakładu oraz – ponownie – kosztów magazynowania. Co istotne, egzemplarze próbne oraz nakład końcowy mogą być drukowane na dokładnie tym samym urządzeniu, dzięki czemu gwarantujemy naszym wydrukom stały poziom jakościowy. Drukowanie niskonakładowe to naturalny wybór przy zamawianiu wydruku niektórych książek i gazet, ale przede wszystkim etykiet, reklam i opakowań.

Jako że druk cyfrowy wykorzystuje moc obliczeniową współczesnych układów scalonych, warunki do stosowania tej metody ulegają ciągłemu polepszeniu ze względu na prawo Moore’a każące sądzić, że ich wydajność ulega podwojeniu co około osiemnaście miesięcy. To wspaniała wiadomość, bo dzięki zwiększonej mocy obliczeniowej wzrasta opłacalność druku cyfrowego, który w wielu przypadkach staje się godny rozważenia nie tylko przy niskich, lecz także średnich nakładach.

Druk cyfrowy eliminuje konieczność wykonywania form drukowych oraz narządów maszyn, a przy tym nie limituje rozmiaru wydruków podyktowanych rozmiarami form. Ponadto, drukowanie klasyczne, analogowe, generuje znacznie większą ilość odpadów, przez co naraża środowisko naturalne na dużo większe skażenie.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×