Materiał Partnera Rola indeksu glikemicznego w diecie odchudzającej

Rola indeksu glikemicznego w diecie odchudzającej

Dla wielu osób dieta odchudzająca opiera się na doborze odpowiednich ilości makroskładników. Liczenie białka, węglowodanów i tłuszczów uważane jest za fundament sukcesu w walce z nadmiarowymi kilogramami. Komponując plan żywieniowy warto jednak pamiętać o indeksie glikemicznym. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się nieco bliżej jego definicji oraz wpływowi, jaki ma na nasz organizm.

Czym jest indeks glikemiczny?

W pierwszej kolejności warto poznać dokładne znaczenie indeksu glikemicznego. Opisując w skrócie można powiedzieć, że jest to współczynnik, który określa w jakim tempie, po zjedzeniu danego produktu, wzrośnie poziom glukozy we krwi. Wartość indeksu glikemicznego została ustalona w oparciu o szybkość wzrostu poziomu cukru we krwi po spożyciu glukozy w czystej postaci. Wartość indeksu glikemicznego glukozy wynosi 100. Niższa wartość indeksu glikemicznego oznacza wolniejszy wzrost poziomu cukru we krwi. 

Jaki wpływ na człowieka ma indeks glikemiczny?

Możemy tu mówić nie o wpływie samego indeksu glikemicznego, ale o oddziaływaniu produktów o określonej jego wartości. Spożycie produktu o wysokim indeksie glikemicznym prowadzi do nagłego wyrzutu insuliny, która ma obniżyć poziom cukru we krwi rozprowadzając go do komórek. Zbyt duży poziom cukru sprawia, że komórki ciała nie mogą go spożytkować. W związku z tym część cukru zamieniana jest w glikogen i odkładana w postaci tkanki tłuszczowej.

Co istotne po nagłym wzroście poziomu cukru w krótkim czasie dochodzi do jego znaczącego spadku. Wywołuje to uczucie głodu i zmusza do zjedzenia kolejnego posiłku. I tak cały cykl się powtarza.

Zupełnie odwrotna sytuacja ma miejsce, kiedy spożywamy produkty o niskim indeksie glikemicznym. W takim przypadku wzrost poziomu cukru następuje powoli i równomiernie. To z kolei umożliwia komórkom spożytkowanie całej jego „dawki”. Nie ma zatem potrzeby odkładania jego nadmiaru w postaci tkanki tłuszczowej. Ponadto spadek poziomu cukru w tej sytuacji również zachodzi powoli i równomiernie. Dzięki temu unikamy uczucia wilczego głodu. Jest jeszcze jedna zaleta takiego stanu rzeczy. Powolny spadek poziomu cukru powoduje obniżenie poziomu insuliny. W wyniku tego zaczyna działać glukagon, który jest hormonem stymulującym spalanie tkanki tłuszczowej.

Jak należy komponować dietę odchudzającą?

W ten sposób dochodzimy do wniosku, że dieta odchudzająca powinna być komponowana w oparciu o ilość makroskładników w produktach oraz ich indeks glikemiczny. Oprócz ustalenia optymalnej liczby kalorii powinniśmy także wybierać produkty o możliwie niskim indeksie glikemicznym. Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie. Dlaczego? Ponieważ wartość indeksu glikemicznego nie jest stała. Może się ona zmieniać chociażby pod wpływem obróbki termicznej danego produktu. Smażenie, pieczenie czy gotowanie powoduje wzrost indeksu glikemicznego. Warto wziąć to pod uwagę przygotowując konkretne potrawy.

Szukając specjalisty, który pomoże w przygotowaniu zbilansowanego planu żywienia, warto skorzystać z oferty gabinetu Anet Nie Tylko Dietetyka z Chełma, który prowadzi Pani Aneta Kołtuska. Duże doświadczenia oraz wiedza w zakresie zdrowego żywienia, a także długa lista zadowolonych podopiecznych są najlepszą rekomendacją dla usług oferowanych przez Panią Anetę.

Opracowanie:

Podziel się