Rodzaje statków wykorzystywanych w transporcie morskim
Transport i logistykaTransport wodny od wieków stanowi ważny czynnik rozwoju gospodarki i między narodowego handlu. To jeden z powodów, dla których duże miasta powstawały nad brzegami rzek oraz mórz. Obecnie ten rodzaj transportu wykorzystywany jest do przewozu ładunków o dużej zawartości i niskiej wartości na duże odległości. Jego niewątpliwą zaletą są niskie koszty i globalny zasięg.
Środki transportu
Podstawą każdego transportu, w tym też transportu morskiego są statki. Wyróżnić możemy kilka ich rodzajów o różnym przeznaczeniu w zakresie przewożenia towarów. Obsługą żeglugi pod kątem załadunku i rozładunku zajmują się wyspecjalizowane w tej sferze firmy, takie jak Doker-Port w Szczecinie.
Statki o dużych ładowniach, zazwyczaj w całości wypełnionych przez ładunek to drobnicowce. Te konwencjonalne zazwyczaj wykorzystywane są w żegludze liniowej, czyli regularnie między tymi samymi portami. Drobnicowce wielozadaniowe łączą w sobie cechy kontenerowca, drobnicowca i statku do przewozu ciężkich towarów.
Do przewozu standardowych kontenerów morskich służą kontenerowce. Są one chyba najbardziej charakterystycznym elementem portów. Na statku kontenery układane są warstwami – od trzech do sześciu warstw pod pokładem oraz od trzech do sześciu nad pokładem. Masowce wykorzystuje się do przewozu towarów takich jak rudy metali, zboże, złom żelazny czy węgiel, natomiast w tankowcach transportuje się ropę naftową. Zbiornikowce również mogą przewozić ropę naftową, a ponadto też jej pochodne, gaz w stanie płynnym, chemikalia, oleje, ale też soki oraz wina.
Na statku typu ro-ro znajdziemy rampy pozwalające wjechać na pokład pojazdem i zazwyczaj wykorzystywane są w przewozie samochodów.
W żegludze śródlądowej do przewozu towarów wykorzystywane są barki. Zazwyczaj poruszają się po rzekach, ale używane są też barki oceaniczne ciągnięte przez holownik.
Załadunek i rozładunek
Specyfika transportu morskiego wymaga użycia specjalistycznych urządzeń dźwigowych oraz pojazdów. Nieodłącznym składnikiem panoramy różnych portów morskich są żurawie szynowe i żurawie elektryczne niezastąpione podczas rozładunku oraz załadunku kontenerów.
Często też port jest jedynie miejscem przeładunku towaru między jednym środkiem transportu a drugim. Dlatego też wykorzystany musi być do tego sprzęt, który sprawdzi się nie tylko w rozładunku statków, ale też w rozładunku wagonów lub samochodów ciężarowych. W tych zadaniach sprawdzą się dobrze nam znane ciągniki siodłowe, żurawie samojezdne, czy rozpowszechnione w ostatnich latach wózki widłowe.