Artykuł sponsorowany Standardy w przesyłkach paletowych

Standardy w przesyłkach paletowych

Palety wykorzystuje się na przeogromną wręcz skalę – jak nic innego przydają się one podczas transportu i magazynowania wszelkich towarów. Najpopularniejsza, ich drewniana odmiana to niezwykle uniwersalne oraz wytrzymałe akcesorium, bez którego codzienna praca we właściwie każdym sektorze gospodarki nie byłaby po prostu możliwa.

Kształt palet dostosowany jest do powszechnie używanych wózków widłowych; pozwala też zazwyczaj na efektywne zapełnienie przestrzeni dostępnej w naczepie ciężarówki. Okazuje się jednak, że tego typu platformy nie występują w jednej tylko odmianie. Zamiast tego spotykamy się z pewną różnorodnością. Podobnie sprawa ma się z normami dotyczącymi samego przewozu przesyłek paletowych – każdy spedytor może przyjąć tu trochę inne zasady. Biorąc pod uwagę powyższe, w niniejszym artykule spróbujemy dokonać swoistego przeglądu najlepszych rozwiązań, zaobserwowanych na polskim oraz międzynarodowym rynku logistycznym. Zapraszamy do ciekawej lektury.

Czym jest europaleta?

Osoby zawodowo związane z owym tematem, z pewnością dobrze zaznajomione są półpaletami, skrzyniopaletami, paletami CP, jak również z najczęściej wykorzystywanymi w naszym kraju europaletami. Mimo to warto wyszczególnić tu kilka technicznych szczegółów.

Standard EPAL EUR – jak powiedział nam przedstawiciel firmy transportowej KOMA – przewiduje kilka wariantów, z których EUR 1 stał się niekwestionowanym liderem; jego wymiary to 800 x 1200 x 144 mm. Co ciekawe, ten konkretny model połączony jest za pomocą 78 gwoździ, ważąc przy tym około 25 kg. Fachowo określa się go mianem czterowejściowego, co oznacza, że posiada on otwory na widły wózków z każdej ze stron.

Normy dotyczące właściwości ładunku

Przyjmuje się, że towar przekraczający 30 kg kwalifikuje się już do umieszczenia go na palecie. Jednak nie jest to jedyną obowiązującą normą. Niektóre spółki przewozowe, czy kurierskie jako paczkę traktują jeszcze przesyłki do 50, 70, a nawet i 100 kg. Ogólnie rzecz biorąc wysokość całego ładunku (łącznie z platformą) nie powinna przekraczać dwóch metrów i dziesięciu centymetrów; niemniej zdarzają specjaliści zalecający wartości nie większe niż 170 cm. Maksymalna waga znów bywa tematem sporów – jakkolwiek jedna tona wydaje się wystarczającym limitem, nie tak trudno spotkać przewoźników akceptujących dodatkowe 500 kg.

Umiejętne zabezpieczenie palety

Wszyscy zgodnie przyznają jednak, że towar – porządnie owinięty folią typu stretch – nie może przekraczać obrysu palety. Zapobiega to oczywiście niepożądanym uszkodzeniom sąsiedzkich ładunków. Za odpowiednie zapakowanie przesyłki odpowiada zleceniodawca, dlatego też przed oddaniem jej w ręce spedytora powinien on upewnić się, że wszystko z nią w porządku.

Na samym początku warto ocenić stan techniczny palety – jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne platformy grożą poważnymi konsekwencjami. Do zabezpieczenia całości można użyć wspomnianej wyżej folii, jak również i specjalnych spinających taśm. Nie bez znaczenia będzie także należyte wyważenie pakunków. Pamiętać trzeba głównie o tym, by cięższe przedmioty znajdowały się na samym dole, będąc podstawą dla tych lżejszych.

Towary, których nie należy przewozić w ten sposób

Jak można się domyślić, nie każdy rodzaj towaru nadawać będzie się do przewiezienia w ten sposób. Przy wykorzystaniu opisywanego akcesorium nie wolno transportować żadnych niebezpiecznych przedmiotów, materiałów mogących łatwo ulec zniszczeniu, a także – co oczywiste – zwierząt.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas